lördag 11 mars 2017

Feministtema idag

Senaste nytt är att vi borde stryka det gamla ordet tjänsteman. Tjänsteperson ska det heta.

En lyx här i "Mitt Sjuttital" är att man inte behöver engagera sig så hårt i en del debatter. Är "tjänsteman" mossigt och bör bytas ut så ska man väl göra det, men från min sida förstår jag inte att det är så provocerande med dom där orden med "man" men är det nödvändigt för att öka jämställdheten att byta ut alla "man" mot "person" så är det väl så. Jag tar inte striden men kostar på mig att vara lite tveksam.

Talesperson är rätt allmänt vedertaget nu i stället för det gamla talesman, där var det bra att byta. Men talman = talperson? Sjöman = sjöperson? Förman = förperson? Brandman = brandperson? Hur gör vi med Sjuksyster?

Och hur gör man med ombudsman? Det har ju blivit ett låneord i engelska språket och så går vi sta och byter till ombudsperson då blir Trumpen trumpen. Ingen stor sak, men behövs såna här reformer för lika lön och lika pension så är det OK för mig, men jag kör nog vidare med tjänsteman.

Mossigt, men det var rätt skoj
Så råkade vår coach Tina spela "Benny Hill Theme" idag på gymmet. Då tänkte jag på pappa Sven och hans favoritprogram. Det hade aldrig kunna sändas på TV idag. Fullt av oskyldiga skämt med Benny Hill och lättklädda tjejer, men OK, rätt mossigt. Kanske bra att det aldrig skulle funka idag, men pappa tyckte det var kul. Pappa skojade ofta om att han hade samma bystmått som Jane Mansfield. Gubbigt, så får man inte skoja!

Gudrun Schyman gav sig i förrgår på Paolo Roberto efter ett oskyldigt (?) skämt om några kvinnliga framträdande egenskaper. Men det går inte att skämta om sånt längre. Kanske också bra, eller jag vet inte. Kvinnor skämtar väl om mäns mindre framträdande egenskaper?

"Det var en gång en sjöperson, med mössan käckt på svaj, Hen hette Axel Öperson och hade blå kavaj..."

Här hade jag kunnat lägga in ett klipp från Youtube och Benny Hill Show, men jag avstår så ingen känner sig sårad, och jag som vill vara Politiskt Korrekt får härmed be om ursäkt för det här inlägget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar