lördag 3 september 2016

Framtidens Nät

Snyggt och rent
Nu är övergången klar och vår telefonledning i fritidshuset är bortkopplad. Jag är inte helt nöjd men förstår att det bara är att acceptera och gilla läget. Idag var vi upp till stugan och drog igång vårt nya nät, Framtidens Nät. Här är några kommentarer för eventuella andra som gått över till Framtidens Nät, kanske kan jag bidra med lite glada tillrop! Hör av er. Här är mina noteringar efter första dagen som en egen dokumentation.  
  
Vi blev punktligt bortkopplade efter 31/8 och det första jag märkte hemma i stan 1/9 var att våra epostkonton inte längre fanns! Det hade Telia-kontakten lovat föra över till det nya abonnemanget, men det hade han missat. Lika bra det. Jag har tjatat på Margareta att gå över till Gmail och jag har själv bara använt mitt Telia-konto till reklam så det var visserligen dumt av Telia-kontakten att inte göra det han lovat, men nu passade vi på att helt skrota Telia.com-adresserna.

Fasta telefonen i stugan skrotar vi också, alla har ju sina egna mobiler, och vanlig TV har vi inte längre, Digital-TV stöds inte på 4G, så allt vi har nu är ett trådlöst 4G-abonnemang, "Bredband 30" och det fungerade utan problem idag. Många burkar kunde vi koppla ur nu och skrota, det var ju positivt så nu ser det riktigt fint på skrivbordet. Ett 4G-modem, det är allt. 

Kanske Telia kommer och hämtar tillbaka? 
ADSL-routern, IP-burken, telefonen, TV-burken och kablar i massor bara till skrot! Det var det positiva.

"Bredband 30". Man kan kanske tro att det betyder 30 Mbit/s men max 20 säger man och 5-10 verkar vara det vanliga, max 12 har jag sett. Hur det blir när vi är många i stugan återstår att se. 100 Gb data per månad ingår och hur det räcker får man också se. Det första året får man 200 Gb/mån extra från Telia så första året ska väl gå bra.

TV då? Vi struntar i antenn på taket eller parabol och får se hur vi klarar oss. Det finns ju gratis playtjänster och Telia har en app, "Telia Play+" där man hjälpligt kan se en mängd kanaler, men det kostar förstås extra. Men ett alternativ, "Play+ Start" är gratis även om det alternativet var väldigt trickigt att hitta. Paketen med sport och filmkanaler etc. däremot var förstås tydligt exponerade! TV i appen "kostar" från månadssaldot av gigabyte så man sitter nog inte och slötittar på TV längre, och det är ju inte negativt.

Så måste man alltid titta via mobilen eller surfplattan och casta till vår Chromecast på TV-n. Det är inga problem, det fungerar klockrent men det är inte bara att slå på TV:n och titta, det är en massa knapptryckningar först. Och undrar om inte det här blir vår väg bort från Tablå-TV-tittandet. När man sitter med mobilen och väljer program är det mer naturligt kanske att titta lite på Youtube, kolla en film, och playkanalerna. Kanske Netflix igen?

Jag hade hur som helst helst varit kvar vid ADSL, men nu hoppas jag 4G blir någorlunda bra och Framtidens Nät kanske på sikt innebär både 5G och 6G med bara fler och fler möjligheter. Den ljusnande framtid....  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar