lördag 5 mars 2016

Säg Hej!

Häromdan läste jag ett blogginlägg från Ulf Elfving om att hälsa på varandra lite mer och han hade en del exempel. Det är en sak jag också skrivit lite om ibland på mina bloggar. Är det nån skillnad i Portugal mot hemma?

På morgonpromenaden till brödbutiken känns det som att de flesta hälsar. Bom dia! Gatsoparen, tanten som njuter av solen i dörröppningen, brevbäraren och de få turister som är uppe i åttataget när jag köper våra morgonbröd. Men konstigt nog verkar det som jag är först i affärn så dags.

Portugisiska hundar ute och leker. Bom Dia!   
Sen när vi går på stranden eller på den suveräna boardwalken är det mest turister och hundägare man möter, och jag försöker få ögonkontakt med alla jag möter. Lyckas det hälsar de flesta. Mest engelsmän så där kör jag med ett Hello! eller så mumlar jag bara lite och ibland slänger jag ur mig ett vanligt svenskt Hej! Jo kanske det är lite lättare här att få ett Hej och slänga ur sig en kommentar.

Sen brukar jag heja på hundarna som står bakom sina staket och skäller. Hejar lite på dom så dom får lite belöning för sitt skällande. Som alltid när man är söderöver springer många hundar lösa på dagarna men dom sköter sig exemplariskt och är aldrig närgångna, bryr sig inte ett dugg om oss. Dom är det ingen idé att heja på för dom tittar inte åt en, är bara intresserade av andra hundar. Hur dom klarar sig utan att bli överkörda kan man undra och hur hittar dom hem.Varför springer dom inte bort? Jo, jag hejar ibland på dom också, tom på jätteschäfern som låg mitt i gatan idag på väg till och från mataffärn. Men aldrig att man behöver vara rädd för dom där lösspringande hundarna.

Hämtpizza till kvällen från lucka i väggen
Kanongoda och jättetrevlig pizzabagare, Boa Noite! 
Kyparna hejar gärna som jag skrev häromdan, och alla vi på hotellet hejar förstås lite extra på varandra när vi möts på stan även om jag har lite svårt att komma ihåg alla ansikten och kanske betraktas som mallig. Städpersonalen är alltid glada och hälsar, de enda som konstigt nog är lite strama är dom som sitter i receptionen här. Alla utom nattportiern. Han drog till med ett "Good Morning, beatiful day today" i morse när jag skulle köpa vårt dagliga bröd, så säger aldrig dom andra, men han var väl glad att få gå hem och sova.

Det var dagens betraktelse. Nu är det hög tid att packa resväskan.

Nu säger vi Hej till Alvor och Portugal!

#blogg100      

1 kommentar:

  1. Bra, då hinner du hem till genrepet inför lördagens konsert!

    SvaraRadera