tisdag 1 mars 2016

Han skulle gå ut efter bröd efter bröd efter.....

Nybakat bröd till frukostkaffet är en riktig höjdare. Som man bara tar sig tid till på semester.

Här på vår semester i Alvor har vi minst 4-5 ställen i närheten av hotellet att välja på och jag har fastnat för den lilla Supermercadon på huvudgatan dit jag tar mig en promenad varje morgon.Det kan väl inte vara mer än ett par hundra meter dit, men det händer mycket på den lilla biten ändå.

I första gathörnet ser jag ett upprop: "Morte a os politicos - död åt våra politiker!" Om det är den nya vänsterregeringen eller den gamla regeringen som får den hyllningen är en öppen fråga. Sen passerar jag stationen för sopor. Här lämnar alla som bor här runt i kring sina sopor och varje kväll kommer sopbilen och tömmer. Och på min korta väg i morse såg jag idag tre gatsopare, rent och snyggt alltså.

Passerar några lägenheter som har ytterdörren rakt ut i gatan där en tant stod i morgonrock i dörröppningen och pratade med brevbäraren och grejade lite med tvätten på torkställningen utanför dörren.      

Rent och snyggt vid sopsorteringen
Passerar skolan där barnen börjar samlas och så smalnar vägen av en bit innan huvudgatan där en äldre dam (tom äldre än jag!) fick hoppa undan för den lilla lokalbussen som trängde sig fram där. Hon bara skrattade och drog en harang för mig men jag ruskade bara på huvudet, klappade henne på axeln och sa "Bom Dia". "Bom Dia" skrattade hon och vinkade till mig.



Huvudgatan
Så är jag inne på huvudgatan som ligger tom på morgonen, men nästan varje dag möter jag tjejen i 14-15-årsåldern som rastar sin hund. Hon bor i huset mitt emot hotellet och har alltid en stickad toppluva med tofs, tom igår kväll när hon var ute med några kompisar och kom hem lite sent, efter nio i alla fall. Vi börjar känna igen våra grannar.




Supermercadon med sina goda morgonbröd
Passerade restauranggatan, tvärgatan, och var framme i supermercadon där jag plockade till mig sex varma, nygräddade morgonbröd och skyndade mig hemåt. Ibland tar jag nåt gott till förmiddagskaffet också, men idag fick det här räcka. Några engelsmän morsade jag på och idag hejade jag också på en glad, tandlös kille runt 40 som jag sett lite då och då. För mycket vin och för lite tandborstning.

Det är väldigt trevligt att ta den här morgonpromenaden och hälsa på en massa folk, eller åtminstone på alla man möter. En massa folk är att ta i. Men hemma i Västerås har jag aldrig tänkt tanken att ta mig ut för att köpa nygräddat frukostbröd. Det borde jag nog göra när jag kommer hem. Nygräddat frukostbröd är en hjdare          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar