onsdag 16 mars 2016

Man kan inte alltid äta nyttigt

Men jag är lite imponerad över mina vänner som är så konsekventa med nyttig mat.

I första hand Ellen som så ung är så konsekvent och så otroligt duktig med veganmat och medan andra av våra vegetarianer är lite mer liberala och i alla fall kan unna sig en tallrik filmjölk och tom ett kokt ägg. Men alla blir saliga på sitt sätt och jag på mitt där jag gör som man ska göra för att minska på utsläppen. Från en redan låg nivå har jag dragit ner på rött kött och är tills vidare nöjd med det. Men grillad fisk smakar fågel!

Och förresten "nyttig mat"... Jag ser inte att det jag äter är onyttigt, jag har ju tex börjat med havregrynsgröt på morgonen, nyttigt i kubik känns det som. I Portugal åt vi mycket fisk som både är gott och nyttigt och så får det bli tills vidare. Med ett och annat övertramp.

Om man nu inte älskar att laga mat är det rätt skönt att vara lat ibland. Idag, lite trötta och  på väg hem från ett ärende föreslog jag en burgare.

Det är inte nyttigt det är klart att jag vet det. En Max Originalburgare och en Max Frisco med en Cola och en påse Crispy Fries. Alltihopa för 82 kronor. Snabba kalorier som mättar för stunden men inte gör nån större nytta!

Det händer nån gång i månaden, eller som nu kanske för 2-3 månader sen, så det är helt OK för mig, jag skäms inte. Gott men man blir kladdig om fingrarna och så ångrar man sig lite grann där man sitter och paltar. Men man kan väl inte alltid äta nyttigt, eller...?

Så precis när jag skriver det här kommer Margareta in med en ingefärashot som hon läst om på en av #blogg100-bloggarna. Jag tog en sån häromdan på Redfellas, Rajika och fruktansvärt stark. Men nyttig?

Nu hade alltså Margareta fixat en sån från ett #blogg100-recept. Ännu starkare än Redfellas och ännu nyttigare. Undrar om ens Ellen klarar en sån här, men jag bara blundade och svalde. Så nu är den onyttiga lunchen hyfsat balanserad i alla fall!

Dag 16 i #blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar