lördag 28 februari 2015

Tjejigt och grabbigt

"Chokad" och "chockad" blev förväxlat i veckan och en kommentar under gårdagens Go'kväll på TV gav mig nåt att fundera över. Visst är det skillnad på män och kvinnor, på grabbar och tjejer. På många sätt som tur är och även på hur dom skriver.  "Chokad" är väl kanske lite grabbigt.


Grabbigt och tjejigt....
Några sportuttryck nu under Falu-VM tyckte Margareta inte om men dom var klockrena i mitt ordförråd. Och jag har just läst Klas Östergrens "Twist" som jag tyckte väldigt mycket om. Ett manligt sätt att skriva? Efter den tog jag fram en deckare som låg i inkorgen skriven av en tjej och fortsatte med den. En lättsam deckare som blir en bra avkoppling efter några lite tyngre böcker, men att det är en tjej som skrivit den känns väldigt tydligt. Spelar ingen roll alls den här gången, bara ett konstaterande men visst har det hänt att jag genomlidit en och annan bok som varit lite väl tjejig, jag har svårt att låta bli att läsa ut en bok jag börjat med även om jag inte gillar den så jag lider och läser på.

Och alltför grabbiga, manliga böcker gillar jag inte heller som t.ex. några spionthrillers jag läst men Klas Östergrens senaste gillade jag.

Med det sagt kan det ses som ett förbehåll, eller Disclaimer som vi sa på jobbet, om ordvalet på min blogg, speciellt nu inför Blogg100-racet som startar i morgon skulle bli lite väl grabbig nån gång. 

Har han skrivit Lills hit????
Nu ska jag väl inte dra för stora växlar på Lill Lindfors gamla hit "Han ser ut som en karl..". Lite malplacerad i sammanhanget, men jag kanske kan göra en lätt travestering nåt åt "han skriver som en karl ska...?" Nej förlåt, nu spårade det här inlägget ut.

Så för att komma upp på banan igen: det verkar som det är Ted Gärdestad som ligger bakom den låten? Vem kunde tro det? Nu är det ju Palmes dödsdag idag, annars hade jag dragit till med det där om "ingen aaaaning" men jag håller mig för såna grabbiga skämt en sån här dag.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar