torsdag 12 februari 2015

Min näst första chat gjorde jag idag

Fast jag knappar så mycket på datorn så loggar jag aldrig in på ett chatforum, ja om man inte räknar chatfunktionen i Facebook förstås.


En gång för länge länge sen minns jag att jag testade en chat  på Aftonbladet. Klockan vart mitt i natten. Man skulle skriva ett namn, vad skulle jag kalla mig? Jag skrev helt enkelt bara ett Q där längs upp till vänster. Inom 10 sekunder hade två chattgubbar frågat chans på mig, dom tog väl mitt Q som Qvinna, antar jag. Jag avböjde, loggade ur och sen dess har jag aldrig kastat mig in i nån allmän chat.

Supporten i Indien chattar worldwide
Förrns idag då jag testade en chat till Microsoft. Ja, det var alltså inget öppet chatforum, men jag har dragit med en fundering på min mobil så länge så jag provade deras tekniska support för Nokiamobiler. Först i kön en vardagsförmiddag, är det ingen som utnyttjar den funktionen.

Fick svar direkt och på en väldigt fin svenska. Antagligen hamnade jag i Indien hos någon som kanske aldrig satt sin fot i Sverige men som skriver perfekt, lite gammaldags svenska. När jag ringer till support, som jag gör ibland, tycker jag man ofta hamnar hos såna som kör med standardsvar och som inte riktigt kan det dom ska supporta. Ungdomar som ska härdas i hetluften på ett av sina första jobb kanske, vad vet jag. Det kanske är bättre med en chat hos supporten. Det är också så när jag ringer in problem att jag ibland får problem att beskriva problemet så där klart som man behöver göra för att få hjälp.

Den här indiske killen/tjejen (?) kunde inte svara direkt, men tålmodigt från både honom och mig betade vi oss igenom mitt problem och efter bara 10 minuter var problemet löst, min mobil är inte trasig! Det här var ett problem som hängt med sen länge så sens moralen får bli GE ALDRIG UPP!

På tal om det har jag en sak till att ta itu med, det får bli i kväll. Det här med mobiler och datorer håller en sysselsatt, tur att det är så roligt!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar