torsdag 19 februari 2015

Vilket lägenhetsnummer har vi egentligen

Ibland hakar jag upp mig på detaljer. Jag fick lov att maila Lantmäteriet i går.

Sverige är ju genomorganiserat och som inföding är jag rätt nöjd med det. Jag satt i bastun igår och resonerade om sånt med vår kamrat Turken. Han har bott här sen ungdomsåren och är helt inne på samma tankebanor, ordning och reda, men han berättade lite roliga anekdoter om motsatsen hemma i Turkiet där han och framför allt hans barn tar sig för pannan över bristen på ordning och säkerhet när han och familjen åker på semester till Turkiet. Ordning och reda är rätt bra.

Solklart! 
Men nu var det inte Turkiet det gällde. Det är bestämt att alla lägenheter i flerfamiljshus ska ha ett fyrställigt lägenhetsnummer och det verkligt dumma är att lägenhetsinnehavaren själv ska räkna ut vilket nummer det ska vara och vi fick alla i hela Sverige en gång en broschyr från Lantmäteriet över hur vi skulle tänka. Tänk om hyresvärden kunnat få göra det i stället.

I Sverige heter det ju bottenvåning, vån 1, vån 2 etc. Så i ett trevåningshus står det ju ofta 2 på tredje våningen på namnskylten i trappen. Fråga en som vet, jag har gjort många somrar som brevbärare i hyreshusdistrikt.

Vi lusläste broschyren från Lantmäteriet som körde på den varianten och registrerade härom året 4 som vårt våningsnummer, men nu börjar brevbäraren lägga sig i, han har börjat ändra numret för oss på våra brev. Han tycker det ska stå våning 5, och det kan ju jag också tycka, men vad tycker Lantmäteriet?  

Har man nu efter utredningar, diskussioner, remissinstanser, interpellationer och propositioner kommit fram till att man ska börja på 0 så att vårt våningsplan ska heta 4 så banne mig så vill jag ha en förklaring från Lantmäteriet innan jag ändrar det till 5.

Det är väl lite "typiskt svenskt" det här med lägenhetsnummer, och ska man använda det ska det vara solklart hur man räknar fram det, men det får väl bli en utredning till och efter några nattmanglingar en ny broschyr.                    



                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar