måndag 9 februari 2015

Mina ekonomiska rapporter




Håll koll på priset
"Du skriver ofta om vad allting kostar" konstaterar Margareta ofta, senast efter gårdagens blogginlägg om vårt Cirkus-besök. Jag halkar ofta in på priset av flera anledningar.

För det första tycker jag att det helt enkelt är en relevant uppgift vad jag än kommenterar, liksom vädret, hur maten smakar eller vilka andra fakta som helst. Kanske t.o.m. nån läsare har nytta av att veta vad hummern hos Luke's på Brooklyn kostar, tåget till Stockholm eller min Chromecast till TV:n etc. Ren konsumentupplysning.

Sen tänker jag också att för min framtida summering av de här glättiga levnadsåren i Mitt Ljuva Sjuttital kommer jag själv att ha nytta av en del prisuppgifter som jag noterat här på bloggen.

En smärtsam utgift för många
TV-licensen går på 519/kvartal, hur länge kommer den avgiften att finnas kvar? Bensinen kostar idag 12.80/liter, kör man ens på bensin i slutet av mitt 70-tal? En biobiljett med pensionärspris ligger på 80-90 kronor och Klippstugan tar 330 kronor för att snygga till min kalufs. Bara som några exempel.

Parkeringsavgifter har jag nämnt några gånger, ett ständigt diskussionsämne i Västerås där det är för dyrt att parkera tycker folk. Vad det kostar att ställa ifrån sig bilen om 10 år återstår att se, men nu tycker man 5-10-15-25 kronor/tim (beroende hur kort bit man vill gå) är så mycket att man undviker centrum. I går vid Gröna Lund kostade parkeringen 35/tim, lite dyrt men ändå OK, vill man ha kort bit att gå så kostar det. Den dyraste champagnen dom hade på Cirkus kostade 2.520 och vill man vaska också så blir det alltså 5.040, det kan man kosta på sig om man är i karriären så jag bjuder gärna på såna här fakta.

Vaska champagne är inget för oss men som tur är har vi pensioner som vi fortfarande lever bra på men det är klart att vi för varje år halkar efter lite i köpkraft så det är också en orsak till mina prisuppgifter här i bloggen. Så att jag en gång kan läsa och minnas tillbaka till den tid när jag hade råd gå på musikal för 770 kronor och parkera för 250.
Snyggt frimärke. 7 krono

Lite är jag nog också påverkad av pappa Sven. Jag läste en gång ett brev han i sin ungdom skrev till sina föräldrar, alltså min farfar & farmor. Där skojade han lite om nån skuld till en syster som han efterskänkte, det var pengar hit och dit. 5 kronor, 10 kronor. Jag minns att jag reflekterade lite då om pengars värde och att det var lite kul det där med pengarna.

Så det kanske helt enkelt är ett släktdrag att notera vad saker och ting kostar. Postisen pappa Sven skulle nog tyckt att 7 kronor för ett vanligt brev var lite mycket, det låg väl på 10 öre eller så i hans ungdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar