söndag 1 mars 2020

Har Gretaeffekten avtagit?

Tror aldrig så många av mina vänner varit ute och flugit som just nu.

Nord och Sydamerika, Thailand, Vietnam och lite varstans i Europa. Enligt en SIFO-undersökning som redovisades idag har de flesta inte påverkats nämnvärt av Greta-demonstrationerna, åtminstone inte resandet.

Häromdan pratade jag med en kompis som älskar badresor till Medelhavet, men han såg inte ut att fatta vad jag menade när jag sa att jag var lite tveksam nu att resa. Visst blir vi också sugna att ta en tur ibland så vi får väl se hur länge vi ska vara "Greta-ädla" eller göra som alla andra. YOLO!

Får väl se, men häromdan tog vi i alla fall en tur till Sala och fick på köpet en återblick av resan till Venedig. Hittade en film från 2007, och redan då tänkte vi på flygresandet som en miljöbov och tog i stället tåget till Verona och Venedig! 13 år sen och kul att se filmen. Mycket hade vi glömt, man borde filma mera.

Jag filmade en hel del en gång och la ut några på DVD, som Venedig-filmen, men alla andra filmer, var är dom tänkte jag. Och letade och hittade dom. En hel låda med kassetter!

Jag har säkert fler semesterfilmer där i högen vi kan roa oss länge med. Klimatsmart, då tjänar vi ju in några semesterresor och kan kolla våra filmer i stället. Men ska jag organisera, redigera, registrera mm så har jag att göra hur länge som helst. Film är kanon, men man ska nog ta hand om filmerna direkt, nu vet jag inte hur mycket jag orkar.

Men en liten kort film från Venedig kan jag bjuda på, filmat från TV-bilden igår. Margareta har köpt en hatt för 100 kr. Mycket folk redan då, nu vill dom ju inte ha dit fler turister! Tur att vi hann se Venedig innan det blir stopp. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar