söndag 15 mars 2020

I Coronatider

Jag har upplevt andra världskriget (visserligen som ettåring) och en massa andra kriser och dramatiska händelser, men den senaste tiden och Corona-pandemin är nog det märkligaste.

Från första indikationen i slutet av november 2019 i Wuhan i Kina till att idag, 15 mars 2020, ha spritts över hela världen är ofattbart tom för en så begåvad gammal gubbe som jag! Ganska snart efter utbrottet i Kina läste jag att 80% av jordens befolkning beräknades få smittan, Covid-19. Dumheter tänkte jag, men det blir väl så. Jag kommer säkert inte undan jag heller!

Redan spritt till de flesta länder. 900 smittade i Sverige och 2 dödsfall. Kina, Iran,  Europa är värst drabbade än så länge. 160.000 smittade, 6.000 döda och 75.000 har tillfrisknat. Inte så allvarliga symptom har jag förstått men riktigt farligt för riskgrupperna som t.ex. äldre.....

Jag tvättar händerna extra noga nu medan jag sjunger sången: "Tvätta, tvätta liten hand, bort med smuts och bort med sand..." 

Vår show i rockkören Rock Everybody fick vi ställa in. Trist och nu vet jag inte vad som händer. Går det att ladda om, eller är det slut nu? Resor och evenemang ställs in, hela länder sätts i karantän, gränser stängs.

Sista rullen i butiken!
Lite extra kanske vi har handlat hem om utifall, men nån hamstring är det inte tal om. Men många hamstrar allt möjligt och det märkligaste är väl att toapapper ligger i topp!

En märklig tid är det nu i Mitt 70-tal, den märkligaste tiden jag varit med om. Nu får vi se till att tvätta händerna extra noga och hålla oss friska, det är bara det man kan göra.

Och hushålla på toapappersrullarna!       
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar