söndag 6 november 2016

Träning och Facebook bra för hälsan.....

Det ena var väl väntat det andra var lite långsökt, men bland gårdagens nyheter på hälsosidan redovisade man forskningsresultat inom just motion och Facebook. Positiva resultat för dom som är aktiva med sånt.

För god för att avhålla sig från
Motion var väl väntat men ändå lite oväntat att löpning ökar hjärnans benägenhet och förmåga att lära sig nya saker. Hjärnan får mer blod så att den kan jobba effektivare, får bättre minne (hrmm) med mera, med mera. "Mer kreativ" stod det också om och mycket, mycket mer. Som inbiten motionär känns det nästan genant att räkna upp mer positivt även om den här bloggen ju är egotrippad. Läs artikeln.

Men Facebook då? Verkar ju rena nippran, men så läser man artikeln och då förstår man lite mer. Lever längre? Så klart man inte kan kvittera ut några extra levnadsår bara för att man lägger upp ett Facebook-konto, nej först behövdes ett rikt socialt liv i levande livet. Men dom som kompletterade det sociala livet IRL med ett rikt socialt liv på nätet visade i den här undersökningen längre livslängd! Tro't den som vill, det här var väl inte nåt vetenskapligt men läs artikeln.

Sånt som är bra för hälsan är ju annars nåt som vi alla människor normalt är intresserade av. Jag har övergett 5:2 men håller fast vid 6:1 i stället och hoppas det räcker för nån slags hälsobonus. Mycket frukt och grönsaker och för övrigt blandad kost räknar jag också är bra för hälsan. Musik ska visst vara bra, speciellt körsång. Och att läsa böcker.
Bengt Göransson

Måttligt, inga överdrifter. Men kan man bli för nyttig? Lite väl tråkig? Nog gör jag mina övertramp som att frossa i mig en chokladkaka ibland framför TV:n . En 200-grammare med nötter, gärna en Karl Fazer. Jag solar lite väl länge ibland och kanske gör jag lite annat onyttigt också som jag inte behöver avslöja här, men några risker får man väl ta, annars kan livet bli lite väl tråkigt.

Gamle kulturministern Bengt Göransson håller ofta föredrag under rubriken  "Inte fan blir man frisk av kultur!"  Han skojade väl till ämnet och jag minns inte riktigt poängen i hans föredrag men nog tror jag att Bengt G. ser hälsovinster med det kulturella som musik, det gör jag i alla fall.

Men gårdagens hälsorapporter var intressanta!        
           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar