torsdag 10 november 2016

I går var det glatt

Peter Englunds bok "Jag kommer ihåg" kommer jag nog inte att läsa, men jag skulle säkert kunnat skriva en sån själv. Minnesfragment från förr, mest små obetydliga minnen, dom susar ständigt runt i huvudet på mig. Det här tänkte jag på igår när jag gick till affärn för att köpa filmjölk:
  
Jag kanske var 18 år när jag såg gubben komma stapplande i snövädret. Han såg inte urgammal ut minns jag, antagligen mycket yngre än jag själv är nu, men jag tänkte att så där ska inte jag bli när jag bli gammal. "Jag ska åldras med stil och inte se så där tufflig ut" tänkte jag som artonåring. "Rak i ryggen och kraftfulla steg, det borde man väl klara även om man blir sjuttio! Och inte behöver väl byxbaken hänga och sladdra" 

Här är det lätt att halka omkull 
Det var väl lite märkligt att tänka på ålderdomen redan innan man slutat skolan och fått sitt första jobb, men så var det och det minnet kom alltså till mig när jag stapplade hem från mataffärn igår kväll.

Gubben då på 60-talet gick den gången sakta och lite bredbent i halkan, byxorna hängde lite slappt över rumpan, en sliten bag i handen med matvarorna  och gammal keps på huvudet minns jag. Igår kändes det som jag såg precis samma gubbe igen på väg hem.

Det snöade häftigt igår och det var rejält halt när jag behövde gå ner till mataffärn och redan på väg dit var jag nära att halka omkull i backen, men för en gångs skull hade jag snabba reflexer och klarade mig.

Men så på väg hem kom jag precis bakom en kille/gubbe som låg farligt till hela tiden, I min ålder och han var på väg att slå i backen flera gånger men klarade sig åtminstone tills han vek av och gick genom parken medan jag halkade vidare hemåt. Bredbent. Sakta, Inga broddar så jag trampade ner hela fotsulan inte bara hälen. Struttigt och tuffligt. Precis så som jag inte tänkte mig när jag var 18.

Första halkan, bilar i diket, massor av folk halkade säkert omkull i går och bröt både det ena och andra. Men det gick bra för mig och det där att byxbaken hänger lite, det har ju blivit högsta mode nu.

Vintern har knappt börjat men mycket snö redan. Och i morrn har jag tid för däckbyte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar