fredag 18 november 2016

Ett vanligt missförstånd

Mitt minne av morfar är att han mest att han låg på sofflocket med en tidning. Och ibland satt han tyst vid matbordet med en kopp kaffe och tittade ut i trädgården. Jag kanske är orättvis, men det är mitt minne av honom när han var ungefär i min ålder. Undrar vad mina barnbarn kommer att ha för minnesbilder av sin morfar/farfar en gång.

Jag är nog orättvis mot min morfar, han gjorde nog lite nytta han också ibland,  men jag tänkte på honom när Margareta visade mig ett visdomsord som hon väl tyckte stämde in på mig. Så här skrev Ulrika Gabriel i sin blogg under rubriken "Downsiza (!) ditt datoranvändande:  

"Det du missar när du sitter där vid datorn och surfar mer eller mindre planlöst timme efter timme - det är DITT liv."

Bildresultat för ulrika gabriel

Sånt där skrattar jag bara åt, vilka påhopp, men visst sitter jag vid datorn en hel del, men planlöst.... Nix pix! Jag har inte läst Ulrikas tips om att "downsiza" men opponerar mig ändå. Tänk vad mycket man lär sig vid datorn.

Jag tränar på Photoshop, håller hjärnan igång med att skriva bloggar, kommenterar och skriver korta inlägg lite här och var, lägger ut bilder, håller koll på nyhetsflödet nästan innan dom inträffar, läser böcker, tittar på film och lyssnar på musik, skriver och besvarar en massa mail, sköter föreningsuppgifter och andra hobbies mm. mm. förutom sånt där självklart som att betala räkningar och hålla koll på bankkontona, beställa biljetter och kolla eventuella resmål och sånt. Men visst ser man lite oförskämt lat ut när man ser ut att slösurfa framför datorn och mobilen och inte alltid så lätt att svara n'r Margareta frågar vad jag håller på med.

Och sen är det inget stort fel heller att sitta och slösurfa ibland. Det finns ju en ocean av information och "om man söker så finner man", ett annat visdomsord som jag kanske ska tipsa Ulrika Gabriel om.

Annars är jag lite allergisk över såna där visdomsord som florerar hela tiden på nätet om det inte är jag själv som skrivit dom förstås. Och det är förresten rätt skönt också att ligga på soffan med en tidning som min morfar gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar