lördag 5 november 2016

Jag ligger häst

Peter Englund berättade på lördagsmorgonen i TV4 om sin nya bok byggd på minnesfragment,

En hel del urgamla minnen snurrade till direkt i min ostrukturerade hjärna och rubriken där ovan passar bra idag. "Jag ligger häst!". Alla brevbärare i gamla Posten förstår att då ligger man lite efter, men kulturen i nya Postnord kanske inte har kvar det uttrycket. Eller jo, dom vill nog också innerst inne få ut posten i tid och inte komma efter så dom försöker nog också undvika att ligga häst. Jag tror gott om alla människor.

Men bloggredaktionen stänger alltid eller går på halvfart när det är alltför surrigt i min närmaste omgivning så det blir dåligt med blogginlägg, men så i går kväll satt vi ensamma och nu på lördagsmorgonen är jag utsövd och kan öppna bloggkontoret igen, med ett mer närliggande minnesfragment, fredagskvällen.    

Rätt ofta på fredagskvällarna passar det att sitta och heja lite på sina kamrater på Sociala Medier. Ett livstecken från min syster, en bild på några barnbarn som gjort nåt kul eller kompisen som är på semester....

I går kväll såg jag en bild från Spanien där Annika såg ut att ha det bra. Över 20 grader i Fuengirola såg jag på Instagram. Matti badade bastu, det gjorde jag igår utan bild på Facebook, men Matti fick så klart ett Gilla. Maria visade några fina bilder från Madeira och Björn fyllde år och några andra på FB o Instagram hade gjort diverse andra saker som bruset brukar vara en fredagskväll. Willy ska påpassligt spela "Dylan på svenska" med sitt gäng på Stadsbiblioteket 10 december och annonserade ut det på Facebook så det skrev jag upp det direkt i kalendern. Sociala Medier i praktiken.

Men det som överraskade mig mest igår var livstecknen från lillebror. Jag har skojat om hans allergi mot Facebook och att vara social på nätet, men så plötsligt blinkade det till med ett meddelande från Dalarna. Dra mig baklänges på en gammal vagn!

"Visa en bild på födelesedagstårtan" föreslog jag honom härom veckan och så kom det till sist en bild på både tårtan och hela tapas-menyn! Droppen urholkar stenen eller var det bara ett engångstillfälle. "Bra gjort lillebror, men du hade förstås bra hjälp av döttrarna, eller fixade du det där själv?" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar