torsdag 17 november 2016

Mansplaining

Dagens Twitterstorm heter Mansplaining, mitt gamla fackförbund Unionen har en kampanj som kanske inte blev som dom tänkt sig.

Uppmärksammat utomlands och förlöjligat, folk lämnar Unionen i protest läser man. Sexism kallas det också, Jag tycker det var en bra kampanj även om jag bara skannat den lite ytligt.

OK, Womensplaining finns ju också så kanske det rätta ordet må vara bara Plaining eller Explaining eller varför inte bara det välkända Härskarteknik även om Plainng om jag fattar det rätt är mer en specifik variant av Härskarteknik. Jag är väl inte helt snövit själv, men jag reagerar direkt när folk kör med Plaining och nog är det oftast vi killar som plainar. Men jag tror det ligger alltför mycket i det. Flickorna pluggar mer och är bättre än killarna i skolan, men killarna får bästa jobben, chefsjobben, och kan sen förklara för flickorna hur allt ligger till.

Pinsamt och bottennapp står det i kommentarerna till Unionen och några tycker väl att det är bra också. Men jag har sett så mycket mansplaining i arbetslivet så jag kan bara tycka det var en bra kampanj.    

Idag var jag lite för trött efter ett par dar i Sollentuna så det blev bara en kort kommentar till dagens Twitterstorm där jag i alla fall tog ställning. Nu ska jag gå på After Work

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar