måndag 15 februari 2016

Turistigt eller genuint

"Du ser ut som en riktig turist" brukar Margareta säga när jag traskar runt med kameran på magen. Och då menar hon nog inte nåt positivt med det.

Men det är ju inget att skämmas för och med eller utan kamera på magen syns det förstås ändå vilka som är turister här i Alvor på Algarvekusten. På dagarna är det bara vi turister ute och dom arbetslösa karlarna som har några favorittillhåll där dom står och ljuger hela dagarna. Arbetslösa kvinnor är väl hemma och städar kan jag tro eller släpar hem mat från "Pingo Doce", den stora Supermercadon i byn. Men på kvällarna är det nog mer portugiser än turister ute och då kommer många yngre ut och roar sig på pubar och restauranger.

Turistig Fado men gitarristen var genuint skicklig
Det är inte fler turister här än att man känner igen en hel del redan. Nickar lite avmätt när man möts på dagarna på boardwalken, det 5 km långa promenaddäcket längs havet där vi tar en runda varje dag. Ja det gör byns infödingar också, gärna med en stor hund.

Men i fredags var det bara turister på restaurangen. Benfica spelade mot Porto så då satt alla portugiser på sportbarerna och kollade TV men vi var på Fado-restaurang och lyssnade på Fado. Det var måhända lite turistigt. Jag trodde Fado var lite sorgset men här var det rätt lättsamt, tom med lite allsång i några enkla fraser där jag klämde i rätt rejält. Bl.a. sjöng vi "Uma casa portuguesa" som alla portugiser kan, kanske lite åt "ju mer vi är tillsammans?"  Kul men det kanske var lite turistigt,

Selfie under Fadosången
Helt OK för mig för menyn var inte turistig. Vi åt Bacalhau, portugisisk nationalrätt men den står aldrig på en restaurangmeny så den var specialbeställd av vår guide. Kabeljo eller torkad torsk. Helt klart genuint portugisiskt, det var både kul och gott att få. Till konsistensen lite som en Jansson och den står ju heller aldrig på restaurangmenyerna hemma hos oss i Sverige.

Solglasögon, Flipflop och Hawaii-skjorta är lite mer turistigt, men så brukar jag aldrig uppträda i min internationella roll som turist, men jag har alltså gärna kameran tillhands på magen.

2 kommentarer:

  1. Hej! Härligt med dina rapporter om turistlivet. Imorgon får jag sjunga för dig också, vi har ju övning med bandet!

    SvaraRadera
  2. Lycka till med sjungamdet! Trist att inte vara med.

    SvaraRadera