söndag 28 februari 2016

Semestervädret

Jag stod på balkongen i morse här i Alvor och funderade vad jag behövde för kläder idag för joggingturen.

Den lilla röda pricken långt därborta är
Margareta som kom från andra hållet
Bättre väder än hemma i Sverige är väl en viktig sak för de flesta när man tar en liten semestertur men idag kändes det lite kallt. Februarivädret i Sverige kan ju lätt variera mellan minus 20 och några plusgrader. Snöstormar och strålande soldagar. Det är samma sak i Portugal. Varierande alltså.

Det kändes alltså lite kyligt idag. Sol och moln om vartannat men en kylig vind så jag bestämde mig för att ta på fleecen för säkerhets skull. Och väl ute på hotelltrappan kom det tom några regndroppar.

Vädret här har varierat från gråmulet och milda vindar till sol och badkläder på stranden, kyliga nordanvindar och en dag med regn mest hela dagen. Och allt däremellan. Genomsnittligt precis som jag trott, 16-20 grader. Och idag tog jag alltså på mig fleecen på joggingrundan.

Lunch ovanför hamnen i Alvor. Här värmer solen fint.
Dumt. Jag kom inte mer än några hundra meter innan solen började värma. Började lite genom några nybyggda bostadsområden förbi några stora hotell, men det var rätt tomt med folk. Redan ute på söndagspromenaden? Eller så står det en hel del lägenheter tomma, svårt att avgöra. Hur som helst hade jag tagit på mig för mycket kläder.

Men snart nog var jag nere på stranden. Fem kilometer löpning längs stranden rakt västerut, det är min favoritsträcka. Och fem kilometer ser riktigt, riktigt långt ut när man har det rakt framför sig. Hyfsad motvind så det var egentligen sju åtta kilometer. Halvvägs längs den nästan folktomma stranden mötte jag Margareta som kom småjoggande från andra hållet. Jag fortsatte en stund till innan vi åt lunch ute med fin utsikt över hamnen, havet och Alvorälven. Dagen började lite kyligt men till lunch sitter man och njuter i solen.

Med temperaturen på max 20 grader är det såklart lågsäsong i Portugal. Men riktigt bra väder för frusna nordbor,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar