lördag 27 februari 2016

Gruppresa eller resa på egen hand?

När vi var yngre reste vi alltid på egen hand och det gör vi ibland nu också, men allt oftare gör vi någon form av gruppresa. Rätt bekvämt tycker vi. Vi har det där jagandet bakom oss.

Nackdelar? Man kanske betalar lite mer, man kanske inte styr sig själv i allt och har man otur kan man behöva umgås lite med folk man inte gillar. Det sista har vi egentligen aldrig råkat ut för, folk är alltid trevliga och om man nu betalar lite mer så får man ju samtidigt lite mer service också.

Fredagsmiddag med resesällskapet 
Fördelar finns det en hel del tex det där att träffa lite nytt folk är rätt kul. Jag gillar att höra folk berätta om sig själva. Möjligen blir det lite väl mycket historier om resor, det är inte så intressant. Mer intressant om yrken, hobbies, intressen och sånt tycker jag.

Jag tog en fika med reseledaren och killen från Uppsala idag. Vi pratade Down Syndrom och simning på elitnivå för sådana ungdomar, det blir det lite mer om i ett annat inlägg. Så blev det lite om skytteföreningar och annat som dom hade som intressen. Hur det är att bo i Portugal t.ex.

En dag lunchade vi med tjejen från Uddevalla och pratade om det vackra Fjällbacka och ön därutanför där jag tältade som 16-åring, den kände hon till. Ön som låg närmast granne med Ingrid Bergmans ö. En annan dag blev det lunch med världsvana flygvärdinnan som åkt på New York på Janne Carlssons tid på 70-80-talet när allt var positivt och allt var möjligt och sen fått uppleva neddragningar och hårdare klimat på 90- och 00-talet.

Jag har inte hunnit prata närmare  med alla, men en av tjejerna är aktiv i SeniorNet, det var lite kul. Håller datakurser för äldre. Mitt marathonspringande mörkar jag med om det nu inte dyker upp nu under sista veckan, men Sociala Medier har jag nämnt lite försiktigt. Känsligt så jag kör med filttofflor. Det finns så många fördomar och cementerade åsikter som är onödiga att utmana. Annars blev ju Facebooks nyhet med sex alternativ av Gilla-knappen en världsnyhet på nyheterna nu i veckan, så stor har Fejan blivit.  

Däremot har jag nämnt körsjungande med Rock Everybody. "Så kul det låter, jag känner mig annars inte mogen för pensionärsföreningar"  sa flygvärdinnan emeritus född samma år som Margareta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar