torsdag 27 november 2014

På natten är alla katter grå

Och så här års är ju allting grått även på dan. Och tänker man på bilar och mobiler t.ex. så är det väl så vi folk vill ha det.  Färg ska man vara försiktig med.

Faluröda stugor lyser upp i novembermörkret   
Jag tänkte på det när jag tog bilden på bilarna en kulen novemberdag förra helgen, grått, vitt och svart. Vår fransyska står också där, mörkblå men i november närmast svart.

Vitt är den överlägset mest populära färgen på bilar, sen kommer svart, silver och grått. Praktiskt kanske att inte utmärka sig för mycket och så läser jag att många väljer neutrala färger för att andrahandsvärdet kan bli sämre med en färg. Lite defensiv tanke kan man tycka men OK då, praktiskt och ekonomiskt.

Vet inte om det säger något om karaktärsdrag men vi har bara haft två vita bilar, båda köpta begagnade när man inte kunde välja färg, men nya bilar har alltid blivit i någon färg även om den senaste blev lite väl mörkblå, närmast svart. Jag ångrade mig direkt minns jag och tänkte att den borde varit röd. Grönt är visst på väg som en populär färg, men röd är nog min favoritfärg.

Vilken färg matchar mig bäst?
Mobiler ska visst vara vita eller svarta, men där kan ju inte andrahandsvärdet spela nån roll. Tur att Nokia gick i bräschen med färger, men nu går namnet Nokia definitivt i graven, nu heter dom Microsoft. Det är OK för mig bara dom törs fortsätta med starka färger, Microsoft Lumia 2015 kanske blir min nästa mobil. Orange eller ljusgrönt väljer jag mellan. Gärna gult igen om det kommer att finnas, eller ljusblått. Ja, vilka färger dom kommer med är nog inte helt klart än.

Färg på väggar kan ju vara lite mer kinkigt förstås, men det var rätt fint tyckte jag med orange väv i vardagsrummet på 70-talet, varmt och ombonat, men det skulle nog inte Margareta gå med på nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar