onsdag 26 november 2014

Min egotrippade roadmovie genom sjuttitalet

Lite fånig undertitel till min blogg kanske, men jag kan inte kalla den något annat.

Hela kostcirkeln
Jag surrar en stund vid datorn oftast om nåt nonsens nån sagt i förbigående eller nåt jag råkat se. Eller nåt intressant som Casper sa i söndags, så intressant att jag var tvungen att kolla lite. Men jag hittar inget aktuellt om "piller i stället för mat", det var det han pratade om. Det skulle visst redan finnas påstod han, alltså ett piller som helt ersätter all föda. Konstgjort med bara kemikalier.

Lite skrämmande framtid, men folk stressar ju bara värre och värre, och den där lösningen har man ju läst om som en skrämmande framtid. I Amerika äter man mer och mer sällan kvällsmat tillsammans har jag hört, och så börjar det bli i Sverige också. Var och en plockar ihop nåt från kylskåpet och då kanske det till slut går lika bra med ett piller, vad vet jag?

Idag kom nya råd från Livsmedelsverket, "Ät mer grönsaker och mindre kött", knappast revolutionerande, det är ju så vi tänker jämt. Jag fattade inte den här gången vad som var nytt, kanske att mängden kött var mindre än vad man sagt tidigare, men det är väl ungefär som vi redan nu gör, kanske kan vi dra ner lite grann. Men med piller från Pillerverket är det slut med såna råd, då ser Pillerverket till att vi får i oss alla näringsämnen och vi behöver inte tänka på det här längre.

Men, så får det förstås inte bli, men man kan sucka lite hur fort det går att förstöra det som man tycker självklara rutiner som att sitta ner runt matbordet och prata om dagen. Om det nu är sant att det är så att det är på väg bort. Men ändå, det här med matpiller kan jag väl aldrig, aldrig tro att vi seriöst kommer att gå över till. Ja som nödproviant då, eller tillfälligt i svältområden kanske. För folk som tänkt göra långresor i rymden?

Men intressant var det, jag undrar var Casper har hittat sin källa, men han är trots sin ungdom så samhällsorienterad så det var nog lite substans i det här.

Och min roadmovie genom sjuttitalet fick en lite skrämmande vision över framtiden idag. Förlåt.

                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar