tisdag 11 november 2014

Actionkamera, ett smakprov

Eumig hette min första kamera
Super-8 blev stort på 60-talet och vi började filma.

Semestrar och barnen framför allt, men även en hel massa vardagsbilder. En biltur till Sala, en vårpromenad, en tebjudning, en TV-kväll, vad som helst kunde bli ett liten film. Jag är rätt stolt över dom filmerna och dyrt var det så varenda centimeter klipptes ihop under ändlösa sena nätter och som sen har kopierats över till DVD för att för tid o evighet kunna ses om nu bara de som tagit över stafettpinnen ser till att föra över filmerna till moderna format allt eftersom nya möjligheter kommer. Men filmerna är utan ljud och inte så intressanta idag, men kommer säkert att bli.

Videokameran blev jag aldrig riktigt vän med, jag kom aldrig in i videoprogrammet jag köpte. Det var lättare att klippa och klistra ihop fysiska filmremsor.

Men nu borde jag kanske köpa mig ett bra redigeringsprogram till datorn, för en lågoddsare är att det blir nog mer filmat för mig i fortsättningen. Jag fick testa Robbans  GoPro Hero3 i New York och här är en recension och ett smakprov av ett annat sätt att att filma.

Hero3 är riktigt liten och monterad i ett skyddande hus med ett handtag så att man lätt kan gå och filma på promenaden som tex en kort sekvens från The High Line nedan. Med bara två knappar kan man inte misslyckas , eller...? Jo, jag hade tränat för lite och gjorde några fel. Jag fick inte till rätta trycket att sätta på och av kameran när den var monterad i skyddshuset så jag hade lite problem att starta filmningen ibland. Och så missade jag att stänga av den ibland också så att batteriet drog ur över natten i standbyläge. På maramorgonen tex var batteriet tomt så det blev inga löparbilder.

Däremot tog vi med kameran på några promenader och det är rätt diskret när man går och filmar, men jag smög inte utan visade tydligt vad jag gjorde. Jag såg inte många andra som actionfilmade vare sig på maran eller på promenaderna, men andra kanske var diskreta?

Saknade jag något? Ja, en fjärrkontroll eller knappar på handtaget så att jag kunde manövrera kameran enklare och ett lite kortare handtag skulle passa mig bättre. Ytterligare en onödig pryl att förfasa sig över? Jomenvisst, men nu kommer jag att läsa på om actionkameror. GoPro är ledande men det finns många andra också. Monterad på cykelhjälmen kan man få fartfyllda filmer. Här kommer den utlovade sekvensen från The High Line:
          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar