söndag 23 november 2014

En rosa kappa

Rosa? Eller vad är det för färg?
Jag vet inte vad som hänt men sen vi kom hem från NY-äventyret i början av november så vaknar jag varje natt mellan 1 och 2. För det mesta somnar jag bara om, men så ibland börjar tankarna snurra så där att det inte går att få stopp på hjärnan. Härom natten kom jag att tänka på en ekonomisk tjej i en rosa kappa.

2002 i New York blev vi guidade av en då ung svensk tjej i en färggrann kappa. Med bostadsproblem bodde hon nu i Harlem, berättade hon. Då var det lite osäkert där, men nu har jag läst att det är trendigt där och att allt fler vita flyttar dit. Och som guide var det ju praktiskt med en färggrann kappa.

Så såg jag henne på TV för en del år sen, i Packat och Klart eller nåt liknande program när man behövde en NY-expert. Då hade hon också den där kappan på sig, det la vi direkt märke till.

Så i år, 12 år sen sist, när vi efter landningen samlades utanför passkontrollen så det första jag ser är en ljus tjej, inte riktigt lika ung som för tolv år sen men med exakt samma rosa, eller i alla fall färggranna, kappa.

Det må väl vara så att jag också har en del kläder som hängt med riktigt länge, men fördomarna säger att en ung tjej i New York som träffar massor av människor byter kappa flera gånger under 12 år, men hon kan ju var miljömedveten och ekonomisk så det är ett sympatiskt drag, bara värt ett obs i kanten.

Det kom jag att tänka på härom natten och det räckte för att jag skulle vara vaken flera timmar, men i natt ska jag försöka vara nollställd när jag vaknar kl 2.00, det är den vanligaste  tiden för den här dumma vanan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar