lördag 29 april 2017

Sidan 377, nördarnas heliga Graal

Det är inte mitt uttryck, det är Aftonbladets Marcus Leifby läser jag som sagt så och får väl tro på det.

300, 330, 377, det ligger förväntning och oro bakom dom siffrorna. Ibland törs man inte knappa in dom men man bara måste, hur har det gått? Glädjevrål eller ska man dra täcket över huvudet och gråta en skvätt.

Långt innan vi hade internet och nyhetsflashar i mobilen, 40 år sen nu! fick vi Text-TV. BBC var först men SVT och Sverige var det andra landet i världen läser jag idag när Mr Texttv, Torbjörn Jacobsson, går i pension. Jag har aldrig hört hans namn tidigare, men oj så mycket från honom jag har läst! Tack Torbjörn och dina kompisar.

Hemma från jobbet på 80-90-talet hade jag ofta den här rutinen: På med TV:n och kolla sid 100 för senaste nytt. Senare under kvällen: Hur går det i matchen? Kolla 377. Hur gick ekonomin idag? Kolla 200. Hur blir vädret i morgon? Kolla 400. Har det hänt nåt i matchen sen sist? Kolla 377 igen. Och igen om fem minuter. Och igen om fem minuter till. Bra rutin då och nu också, men nu kör man förstås med TextTV-appen i mobilen.

Just 377 är fortfarande det snabbaste sättet att få sportresultat trots alla mobilappar och det är lite fantastiskt att Text-TV fortfarande har runt två miljoner läsare dagligen!

En annan genial sida är 199 som vi använder väldigt mycket, textningen på svenska. Numera hör man ju inte orden artisterna sjunger som på Frank Sinatras tid, men det fixas lätt: På med sidan 199! Och i dramatiska filmer när man omväxlande viskar och skriker eller överröstas av bakgrundsmusiken: På med sidan 199! Och när folk mumlar eller pratar för fort. Sidan 199!

Det är klart att jag numera kollar diverse nyhetsappar och tar del av flashar och pushnotiser och bläddrar förbi reklamen som kommer på köpet, men SVT:s Text-TV släpper jag inte!

Idag har Trump avverkat 100 dagar som president och jag har avverkat 60 dagar i årets #blogg100. Vem som varit mest framgångsrik får historien visa, mern Trumpen och jag stretar vidare på var sin kant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar