lördag 30 januari 2016

Zirkonium, hållbart som metall

Mina tänder är väl typiskt nåt privat som man inte borde skriva om offentligt i en blogg, men det måste bli några rader till om mina porslinständer. Jag är så imponerad av Zirkonium.

Zirkonium   
En ny sympatisk bekantskap, en kille i min ålder jag pratade med häromdan var (tyvärr för honom) rätt tandlös och samma dag pratade jag med en tjej som var lite bekymrad över sina gamla lagningar som började gå sönder. Hon var bekymrad för kostnaden. Typiska problem vi råkar ut för i våra respektive sjuttital. Gamla lagningar går sönder och en del tänder går inte att rädda.

Jag hade gärna varit utan min vurpa i joggingspåret hösten 2014 då jag slog ut fyra tänder, men det positiva med det var mina fyra fina Zirkonium-kronor jag fick. Dom är mycket jämnare än vad mina gamla tänder var. Tur i oturen. Sen tyckte tandläkarn att jag kunde väl fixa dom där fula lagningarna också, dom som började falla sönder när jag nu låg så bra till med högkostnadsskyddet. Det blev ytterligare två Zirkonium-kronor då till ett rätt bra pris.

Så kom julen 2015 och en gammal krona sprack. Skulle jag spara pengarna och gå med glugg framöver men ha svårt att tugga? Nej, man känner sig lite onödigt gammal då så det fick bli en Zirkonium-krona till!

Snygga tänder
Zirkonium är ett grundämne, atomnummer 40, Zr, hållbart som metall, smälter vid 2000 grader (tål varmt kaffe) och är rätt dyrt står det, men är värt priset för en liten tand väger ju inte så mycket.

Så nu har jag sju Zirkonium-gaddar som känns helt som mina vanliga tänder. Blanka som porslin och starka som metall, och dom räknar jag med ska vara tämligen underhållsfria för all min framtid. Tyvärr är det lite dyrt med tänder även om Försäkringskassan bidrar med en del, men för oss äldre kan det tyvärr bli för dyrt ändå när pensionen sinar men tänderna och mobiltelefoner prioriterar jag.

Tekniken går framåt, Zirkonium hade man inte tillgång till när jag fick kronan som gick sönder i julas, då hade inte tanden fallit sönder av lite risgrynsgröt. Mina sju kronor har kostat en hel del vanliga kronor, men det är en bra investering. Dom här kommer aldrig att gå sönder. Hoppas jag

Du som är tillräckligt gammal minns "Gula hinnan, det är känt. Den borstas bort med Pepsodent"
Nu med ett modernt tillägg: "Och blir emellan gaddarna ett trist och tråkigt mellanrum
                                              "så ta en tur till tandläkarn och fyll igen: Zirkonium!"                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar