fredag 1 januari 2016

Gott nytt år - 2016 blir ett fint år om man är optimist

Folk var pessimistiska inför 2016 såg jag i en undersökning, allt blir sämre. Men folk har fel!

Det går bra för Sverige säger Löfven och han har rätt sa ekonomiska experterna också, det tror jag på. 2016 blir ett bra år. Trots att folk är pessimistiska. Det är roligare att vara optimist.

Bildresultat för solstråle
Säg det med ett leende
"Sverige gasar in 2016" säger Kristina Lagerström men "bara sanna optimister tror på ett ljusare år" säger Eva Elmsäter, båda på SVT. Heja Kristina! Nu, pratar dom om lite olika saker så allt blir väl inte rosenrött och båda har väl rätt inom sina områden, men ekonomiskt verkar det se bra ut och pensionen stiger en aning för ovanlighetens skull. Och just nu tänker jag inte på att det gör hyran också.      

I dagarna har jag stött på ett par optimister som smittade av sig på mig, jag som en gammal surgubbe.

På passexpeditionen i tisdags jobbade en solstråle. Tänk så mycket roligare det må vara att jobba där och så mycket trevligare för kunderna när man skämtar och skojar om en så formell sak som att förnya ett pass. Jag blev på riktigt bra humör då och jag får väl hoppas att det är hon som jobbar när jag hämtar ut passet också.

Surgubbe!
Och hur roligt kan det vara att jobba i luckan på pendeltåget på Stockholms Central? Men där satt igår en lite smårund kille i 50-årsåldern, "utländsk bakgrund" som man säger, men han skojade först med Margareta och sen med mig. Jag var tvungen att skoja tillbaka och skryta lite över att det var trevligt att det var just han som jobbade idag. Vi skrattade gott båda två och han tog mig i handen, det gör man inte så ofta i SL-luckan!

I går såg vi TV-filmen "Små citroner gula", också med en optimist i en av rollkaraktärerna. Tänkte nu på mamman, Maud, som första dagen på bröllopsresan råkat ut för allt elände. Vad har jag glömt, det var väl sånt som missad färja, sjukdom och nån tappad plånbok osv. men som ändå fick det till "en alldeles underbar dag" i dagboken! Sån skulle jag vilja vara 2016!

Som varnande exempel har man en "En man som heter Ove". Surgubbarnas surgubbe. Vi ska nog se filmen de närmaste dagarna med viss risk. Den här positiva tanken om 2016 som ett fint år kanske kommer på skam om jag på årets första dag blir smittad av pessimistsjukan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar