onsdag 1 juli 2015

Tage Danielsson - den sanne humanisten

Claes Janson & Trio X har ett kanonprogram i höst med Tage Danielssons texter och musik. Jag råkade se programbladet idag och fastnade för en intressant liten dikt där.

På en scen nära dig i höst 
"Om jag tänkte som fan, kanske tänkte hela dan
på mitt liv och fann en slags mening som var sann
ja, då får jag inte glömma en förbannat viktig grej
att då gäller denna sanning bara mig"

Bra skrivet, och lite ödmjukt tycker jag att jag försöker hålla mig till den filosofin. Jag kanske inte alltid har gjort det, speciellt inte i alla diskussioner i ungdomsåren, då var det viktigast att försöka få andra att tycka som jag, men det är ju meningslöst. Nu kör jag mer mitt eget race t.ex. här i Mitt Sjuttital och bryr mig inte så vad andra tycker, men egot får förstås lite näring när man hittar en meningsfrände men gör jag inte det så tycker jag som jag gör ändå och ibland ändrar till en ny åsikt om jag hör något som är bättre.

Jag hade tur att få vara med när Tage, Hasse Alfredsson och Svenska Ord var som mest produktiva och såg dom ofta, på Berns och Gröna Lund t.ex. det är jag himla tacksam för. Özz Nujen, som jag också tycker mycket om, och alla andra ståuppare i all ära, modernt och tider förändras men har vi sett nån i Tage Danielssons klass sen han gick bort? 30 år sen i år!
     
Tages texter, filmer och musik kommer jag aldrig att ändra åsikt om, dom är helt enkelt bra. Ja bäst. Nu ser jag fram mot höstens föreställning och akut blev jag sugen att se en Tage-film nu, har jag inte en DVD i bokhyllan? Här är först en vacker och tänkvärd sång som säkert Claes Janson kommer att sjunga i höst:


    
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar