tisdag 14 juli 2015

Fritidshus och fri tid

Margareta målar vitt idag 
Visst är det fint med fritidshus, men det är mycket jobb också. En del jobb gillar jag bättre, annat sämre, men allt måste göras.

Som tur är slipper jag målning, där har Margareta en naturlig talang och det är alltid hög tid för lite bättringsmålning nånstans, ett evighetsgöra,  där får jag bara på sin höjd vara hantlangare. Det är väl ingen favoritsyssla för henne heller, men hon är så noga så det får hon sköta. Nej då har jag en roligare syssla. Bland det jag tycker bäst om i stugan är vedhuggning!

Inget Alexanderhugg, här var det teknik och råstyrka 

Det är nog inte många som hugger ved med yxa längre, men det känns genuint på något sätt. Rätt jobbigt och kanske inte så nyttigt heller när man inte är så ung längre, men det är lite avkopplande att stå vid huggbocken, man ser resultatet och så ger det utlopp för lite aggressioner också. Det är i högsta grad tillåtet att svära högt och ljudligt när kubbarna inte vill ge med sig. Sen erkänner jag gärna att jag måste använda mig av släggan till dom kraftiga kubbarna, allt klarar jag inte med ebart klyvyxan.

Rensa sly, ansa häcken, rensa tistlar och brännässlor, klippa gräset, slå vass, rensa i källaren m.m. - allt dagligt är ingen höjdare men måste ju göras, då är det roligare att snickra och bygga och efter i dag hoppas jag att jag kan dra igång ett litet byggprojekt modell mindre. Så det finns att göra!

Visst vill man ha snyggt i stugan, men när värmen kommer på allvar så ställer vi allt undan färgburkar och yxor ett tag. Nån måtta får det vara.    

Och tänk i bra många år hade vi både stugan och villan, jobben och barnen och hobbys. Ordet Livspussel var inte uppfunnet då.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar