lördag 4 juli 2015

Nytt personligt rekord

Jag har aldrig påstått att jag kan laga mat. Och det kan jag inte heller.

Jag kan en hel del annat som inte alla i min ålder kan men matlagning har jag misslyckats med så många gånger. Minns med bävan den gången jag lovade att ta hand om fredagsmaten, det skulle bli något alldeles extra tänkte jag då på torsdagskvällen när jag på heder och samvete lovade att det skulle bli något gott till fredagsmyset.

Men så framåt fredagseftermiddan undrade Margareta lite försynt vad det skulle bli. Himmel och pannkaka - jag hade glömt! Slängde mig på cykeln till affärn, sen blev det något djupfryst. OK trodde jag men det räknades inte som att laga mat fick jag lära mig då.
Fungerar bra som masugn,

En annan gång hade vi gäster i stugan och jag skötte grillen som jag av någon outgrundlig anledning anses betrodd att sköta ibland, men medan gästerna satt till bords så kunde jag inte låta bli att försöka vara lite trevlig och lägga mig i snacket också. Så pass mycket att jag glömde kolla grillen så köttet blev allt lite väl mycket grillat, det var sekunder från katastrof då minns jag. "Gott"   sa gästerna ändå, lite väluppfostrade som dom var. Och det kanske var Margaretas tillbehör dom tänkte på som smakade bra, knappast mina övergrillade köttbitar.

Sen har jag väl lyckats någorlunda några gånger då jag haft tur, men så häromdagen slog jag alltså nytt personligt rekord. "Har man bara bra råvaror går det bra" läste jag samma dag i tidningen där en grillmästare uttalade sig. Margareta åkte till affärn och valde både länge och väl för att få ta på riktigt fina bitar och framåt kvällen skulle jag göra min insats. På årets första riktigt sommarheta kväll!
Men det är ju så mycket som lockar, jag fastnade i några intressanta artiklar i surfplattan. Och Facebook måste ju kollas regelbundet. Så det gick åt pipsvängen och personliga rekordet var ett faktum. Sämre har jag aldrig grillat.

Efter en konstruktiv och saklig diskussion enades vi om att jag fick ta båda bitarna och grilla på en korv till Margareta i stället. Den blev rätt OK men grönsakerna blev knappt ljumma så jag undrar om det inte var något fel på själva grillen. Eller grillkolet. Sånt här ska väl inte behöva hända år 2015. "Weber" står det på grillen, den rekommenderas inte!

Självkörande bilar pratar man om i dessa dagar, men utvecklingen av självgrillande grillar är skrämmande eftersatt.                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar