onsdag 8 juli 2015

Hur länge kan man hänga med?

Det är en ständig fundering i mitt sjuttital för allt går ju så fort nu. Och det kommer förstås bara att gå fortare och fortare så man kan inte ta till sig allt.

Inte för att jag är rädd att lära mig nytt, men ändå finns det massor av produkter och möjligheter som kanske kan vara bra för mig som jag bara struntar i. Förkortningar som jag inte orkar lära mig vad det står för i all oändlighet.

Swish har visst till sist slagit igenom läste jag idag, det var då jag kom att tänka på det här. Jag har Swish i mobilen men har bara använt det en enda gång då jag testade om det över huvud taget funkade. Det fungerade, men det är så sällan jag betalar småbelopp. Självscanning i affären är ju inte direkt är nån nyhet, har funnits bra länge redan, men i nya Coop Sala tar inte folk till sig det har jag sett, dom står hellre i långa köer har jag märkt. Aktivitetssensorn kommer inom kort från Telia. Gratis om man medverkar i en PRO-utvärdering och den ska jag förstås utvärdera, och har jag nytta av den kanske jag skaffar säkert en fräsigare modell senare. Checka in själv på flyget  är ju lätt men som man i min ålder kan bli stressad av. Inom sjukvården ska man nog snart sköta en hel del diagnostik själv innan man får rätt vård.          

Mother
Smarta mamman ser till
att du borstar tänderna
3D-skrivare, 3D-pennor, smarta klockor etc. är annat som slagit igenom senaste åren. Smarta tvättmaskiner, smarta elbilar, tom en smart mamma läste jag om. Smarta Mamma kom på plats nr 2 på topplistan där en smart drönare tog hem första platsen. Men smarta mamman kan nog bli lite tjatig när man inte har chansen längre att smita från sina plikter.

OK, aktivitetsarmband och en smart klocka (samma sak?) kan jag väl tänka mig men nog är det mycket onödigt som prånglas ut nu. Onödigt och lite utmanande i dessa tider med terrorism och flyktingar, men det är klart, teknisk utveckling står ju inte i nån motsats till såna problem.  

Det här virriga inlägget handlade både om några nya produkter och lite nya funktioner och sånt man förväntas kunna använda för att som äldre hänga med i samhället.      

Windows 10 kommer om några veckor, det ser jag fram mot och kommer att kasta mig över på direkten och uppdatera våra tre datorer och två mobiler, men sen tar jag nog till mig nya nyheter i lagom takt. Och blir det för jobbigt kanske man ska satsa på den där smarta mamman, hon kanske kan lite av varje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar