torsdag 9 juli 2015

Poäng på allt

Ett par stockholmsresor till
så har jag min gratisfika
Det här är nästan en fortsättning på gårdagens inlägg. Nu är det det där med  kundkort och poäng och sånt som är modernt men som jag är lite dålig på. Jag fick mail från SJ idag med min poängsammanställning på mitt SJ Prio-kort där.

Hur mycket skulle poängen jag samlar hos SJ räcka till tänkte jag? En Stockholmsresa? Halvvägs till Göteborg? Nej, men får jag ihop lika många poäng till (och lite till) så räcker det till en kopp kaffe och en bulle! 1200 poäng går det åt då och jag har fått ihop lite drygt 500.

Har jag nån annan guldgruva också tänkte jag då? Från Clas Ohlson får jag bonuscheckar med jämna mellanrum som jag handlar för om jag kommer ihåg. Det brukar stå 30 kronor på checken, men en och annan trettilapp blir för gammal när jag glömt lösa in den. Från OKQ8 får jag också med jämna mellanrum bonuscheckar. Dom kan lösas in mot kontanter eller så kan jag kan handla för dom. Men det händer att jag glömmer lösa in dom också.

Jag sparar hotellpoäng också som jag inte har kontroll över och jag vet inte hur jag kan utnyttja dom. Hos Eurobonus har jag fått ihop tillräckligt med poäng för att kunna göra en inrikes flygresa. Räcker det till Kiruna?

Hästen är poängen
Så har jag en himla massa poäng hos Coop. Massor av poäng. Dom dubblas generöst lite då och då och det finns en massa fina och prisvärda varor som man kan få för poängen, men jag bara spar dom på hög än så länge, men där har jag en plan i alla fall. Har man dålig fantasi kan man använda dom att bara köpa falukorv och köttbullar för eller växla in dom som Eurobonuspoäng och plussa på det kontot. Då kan jag snart ta flyget till Paris eller New York. Och samla mer poäng på hotellet osv. Jag tror jag har några andra kort i byrålådan också som jag sällan använder, men jag har säkert samlat poäng på en massa andra ställen också. Vi har ett ICA-kort också.  

Det här med poäng är ju modernt och man blir väl en trogen kund kan jag tro och närmast borde jag ta några extra tågresor så att jag får ihop poäng till min gratisfika, men inte är jag så väldigt tänd på det här med kundkort och poäng. Men det är ju enklare än på den gamla goda tiden när man satt och räknade Konsumkvitton vid nyår för att få återbäringen, 3% var det väl då.

Så kan jag inte låta bli att tänka på den gamla Povel-sången, "Har ni hört den förut", om gamla dåliga vitsar där Gunwer drar den där om Hästen som betar på ängen. Hästen är poängen i den vitsen. Skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar