måndag 8 maj 2017

Det värsta med att bli gammal

Den här rubriken har jag använt några gånger förr för min egen del så att jag kan titta tillbaka på läget som en temperaturmätning för att se om det bara blir värre i utförsbacken. Blir inlägget för långt så struntar du i att läsa det här!

OCH OBS! Jag är inte på depparhumör, tvärtom, men så här i Mitt Sjuttital är det en naturlig tanke som kommer till mig ibland. Kanske speciellt när jag sett så mycket ungdomlig entusiasm som de senaste dagarna här i stugan. Och jag vill gärna dela med mig av min gedigna livserfarenhet. En del saker är värst men det finns ju sånt som är bäst också. så jag börjar med det bästa:

Det bästa är att man överhuvudtaget fått förmånen av bli gammal. Jag tickar snart upp en siffra till i rubriken till den här bloggen och våndas inte över det, det är alltför många som inte kom så långt. Och att jag än så länge får vara så här frisk är också bäst. Och allra, allra bäst är förstås det där med barnbarn. Jag fick sova med två av dom i natt i lilla stugan där jag läste ett par avsnitt i Kalle innan vi av ren utmattning somnade ifrån tidningen alla tre, man kan bli salig för mindre. Att man sen får bli gammal i ett land som Sverige är också bäst. Ordnad pension och rabatt hos frisörn är också bäst. Och så är det bäst att man inte bryr sig så mycket om man skulle råka säga nåt dumt eller skriva nåt fånigt på sin blogg.
Somnade i fåtöljen när barnbarnen lämnat stugan


Värst då? Man blir ju så himla trött, det är både dumt och värst. Ledbruten och ont i ryggen av att bara kliva lite på en stege. Och balansen ska man inte prata om, jag som var så vig en gång. En trist syn att se hr Widmark försöka ta sig upp på målarbocken. Att man blir lite väl skrynklig i ansiktet är också värst men dels är jag ju redan gift dels och så bryr man ju sig inte så mycket om utseendet längre. Sen är det det värsta också att den dagen sjukdomarna kryper på och man får svårt att klara sig själv verkar det inte vara klockrent att allt ordnar sig till det bästa. Då sitter man väl ensam i sin lägenhet och får matleveranser från hemtjänsten. Och sen är det värst att Moderaterna är igång igen med pensionärsskatten. KD tänkte avskaffa den med 12 miljarder men M förvärrar den med 20 miljarder, så Alliansen är inget att hoppas på.

Sen är det också värst med att man blir lite grinigare, lite otåligare, lite glömskare, lite......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar