måndag 19 december 2016

Några tankar om hälsan och seniorer på Actic

En kompis skrev igår om sin hälsa på sin blogg där han berättade om sitt nya liv. Intressant.

Delar av Seniorer ATC på Actic, Kristiansborg
4 år äldre än jag, fyller 77 nästa år, och han hade för inte så länge sen en hyfsad övervikt, en jobbig obotlig KOL och en mängd krämpor som han höll i schack med flera olika mediciner innan han tog tag i sin ohälsa och steg för steg har han nu tagit sig tillbaka till en riktigt bra hälsa. Mycket har handlat om fasta som 5:2, 6:1, periodisk fasta och varianter däremellan, 16:8, 18:6 etc. Och att undvika viss mat. Jag är glad för min kompis skull och rätt imponerad. Hälsan utgår från maten tycker han.

Hur kompisen ser på motion vet jag inte riktigt men jag tror inte han prioriterar det så mycket. Jag tänker mig också, som min kompis, att maten är väldigt viktig och att olika typer av fasta är bra. Vi har kört 5:2, just nu mer 6:1 och jag byter nog till periodisk fasta ett tag och jag kör min egen stil när det gäller maten. Bröd, som kompisen avstår från, är alltför gott för att avstå från och jag äter gärna potatis till sillen och god choklad säger jag inte nej till. Men med måtta. Men jag framhåller med eftertryck också motionen.

Vilket som är viktigast är strunt samma, mat eller motion, Jag satsar alltså på båda och tror att det är bästa chansen för att må bra!  Vi missade avslutningen på Actic i fredags, men visst ser det fint ut här när 25-30 av oss Actic-seniorer avslutade 2016 så här, och Margareta och jag ställer upp efter nyår.

Motion och bra mat, så får man ut det mesta av pensionärstiden!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar