tisdag 13 december 2016

Lucia 2016

Hur svensk är Luciatraditionen? Var kommer den traditionen ifrån?

Sånt där läser man varje år om inför varje helg och varje tradition, men tyvärr glömmer jag så snabbt hur det nu var, men att Lucia har med Syracusa känner man ju till. Och nu har jag läst på lite om gammal folktro och seder från riktigt länge sen. Men det här att gå i Luciatåg, inte minns jag att jag gjorde det i skolan på 50-talet.

I gymnasiet skulle man Lussevaka och lussa för lärarna på morgonen, undrar om lärarna gillade det, och sen satt man och sov hela dan i skolbänkarna. Håller den traditionen i sig?

Bäckbyskolan 1979 
Sen har vi sett en massa Luciatåg i skolor och på dagis med barn och barnbarn och för den skull på jobbet också där skolklasser hälsade på. I stort sett varenda år. Det har ibland varit högtidliga, välrepeterade Luciatåg och ibland lite mer skämtsamma med egna texter på sångerna, Lite skämtsamt var det visst ofta för länge, länge sen när jag läser Luciahistorien, och ofta var det män som agerade då.

Traditioner ändras så snabbt, nåt att tänka på för dom som förfasar sig över varje avsteg från hur dom själva tror det ska vara. Som i år när Åhléns i en annonskampanj visade en liten mörkhyad grabb som Lucia och hatarna gick igång och spydde sin galla men desto fler opponerade sig mot hatarna.  

Pepparkaksgubbar från Pepparkakeland har försvunnit de senaste åren och det är väl OK om nu den sången och traditionen upplevdes negativt, eller så kanske vi är lite för försiktiga, Alla får vara Lucia numera och det är väl också OK så att alla får vara glada, eller är vi kanske lite för försiktiga där också? Ingen stor sak för mig, det får ungdomarna ta hand om.            

Och nu får man nöja sig med lite Lucia på TV, det får vara bra nog. Just idag är jag på en avslutningsfest i en förening, kanske vår körledare och vår ordförande skrider in med ljus i håret...

En sån här dag skulle man vilja ha barnbarnen på lite närmare håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar