måndag 10 oktober 2016

Dagens dikt

Dåligt med fantasin idag när jag slog på datorn. Får bli en dikt i stället. Få se vad det blir när man skjuter lite orytmiskt från höften:


Tiden går fort och nu slår klockan måndag
Vädret är gråkallt, det blir väl en sån dag
som man inte minns när veckan är över
Nä, nu är det lite annat som vi två behöver

Annat än tvättstugan, jo vi ska tvätta
frukosten gjorde oss långt ifrån mätta
men 5:2 har bantats till dagens 6:1
Måndan är fastedag rätt och slätt

Teatern på torsdag, det handlar om dem
som svultna och fattiga lämnar sitt hem
På osäker båtfärd har dom drivits bort
Flyktingar då, nu finns samma sort

Utvandrarna som Willhelm Moberg skrev
Det händer igen, världen är skev
Lunchen blir mager idag här hos oss
Men det är OK, självvalt förstås

Och nu ska vi tvätta, nu kommer hissen
förlåt, den här dikten blev lite vissen
Men även en lysande sol har en fläck
Nu slutar jag dikta och lyfter min h-ck.

På Grönköpingsmanér använder jag mig förstås av självcensur av alltför utmanande ord, det skulle hr presidentkandidat Trump också tänka på.    

Så fick det bli, kanske bättre att jag låtit bli, men gjort är gjort. Återkommer ev. i morrn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar