lördag 4 februari 2017

Jag är imponerad på mig själv

Alla människor mår bra av lite beröm. En luggsliten gammal pensionär får inte så stor uppskattning så idag klappar jag mig själv på axeln. Bra gjort Örjan.

Faktiskt till och med ett strå vassare än Tommy Körberg. Ja han sjunger måhända en aning bättre än jag, men vad jag kan förstå sjunger han nästan aldrig utantill, han har alltid texten tillgänglig att snegla på. Även om han bara ska sjunga en enda låt så har han ofta texten tillgänglig! Så gör inte jag.

Igår gick jag igenom hela programmet till nästa föreställning i kören. Femton låtar + extranumret och av dom är nio låtar nya på programmet. Och allt utantill! Av en äldre gentleman som glömmer var han lagt nycklarna och glömmer namnet på grannen. Men sexton sångtexter går bra utantill.

Det hänger väl ihop med var i hjärnan man lagrar sånt man ska komma ihåg, namn t.ex. verkar lagras på nåt dumt ställe där man lätt glömmer men sång och musik hamnar väl på ett bättre ställe, det är ju tom omöjligt att sudda ut en del musiksnuttar som man får på hjärnan. Reklamjinglar fastnar ibland fast jag inte ens vet vad reklamen handlar om, och säkert blir det några Mello-refränger som man kommer att tralla på nu framöver.

Och rocktexterna sitter rätt bra men jag har jobbat målmedvetet med att få in dom och till texterna har man rörelser också som ska sitta så det är allt rätt mycket jobb.

Solister i några låtar så några verser "slipper" man men knepigt då också, man måste vara på hugget när det är dags för Tutti. Eller som i några låtar bara killarna, då får man vara extra på tå, vi är så några så ett fel då hörs så tydligt. Det är mycket att träna på och mycket att komma ihåg! Jag missar väl nåt ord ibland, förlåt körledar'n, men jag är ändå imponerad på mig själv.

Kjell Lönnås körer sjunger också utantill, men han har ungdomligare korister. I Lars Jaurings körer är det mer mogen ungdom där pärmen behövs ibland, men bra många klarar sig utan texten. Och jag har en vecka till att träna med hopprepet framför spegeln.

Imponerande Örjan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar