måndag 13 februari 2017

Digitalisera dina fotoalbum!

Lättanvänd. Från 1963 men med
dålig hållbarhet på korten
Äntligen har jag kommit igång med mitt projekt och nu har jag jobb att göra varenda dag i några månader. Våra fotoalbum ska digitaliseras. Dom står bara och tar plats i bokhyllan.

Jag kom igång rätt bra igår och klarade av våra två första album från 1963 och framåt, de där första bilderna man tog med Kodaks fantastiska nymodighet Instamatic. Nu kunde alla plötsligt ta kort, inga inställningar, bara att trycka på knappen och det var inte förrän nu jag började ta kort. Bara det att färgkorten håller inte längre, färgen håller på att försvinna. Ett par tre år till så är all färg borta och bilderna helt förstörda, men nu ska dom räddas så gott det går, kanske får jag lägga på lite färg med Photoshop.

Det hände så mycket dom där åren för oss så de fotografier som vi har är värda att bevara. Inte minst för att visa hur vi klädde oss då på den tiden. På bilden från våren 1966 tog jag självklart söndagspromenaden på Vallby i den grå kostymen, inte gick jag i jeans på en söndag!      

Färglös kille fixas med Photoshop 
Sen från 1970 blev kamerorna bättre och jag körde diabilder på min Yashica "Nattkameran" och dom bilderna är redan digitaliserade men jag har ändå en massa papperskort att ta hand om sen jag slutade med diabilder, minst 1000 bilder. Det kommer säkert att ta flera månader om jag nu ska ta med allt.

Det är rätt enkelt att digitalisera med en app i mobilen, men jag fattade ändå inte riktigt först hur jag skulle göra innan Ellen förklarade för mig hur appen fungerade. Appen heter Cam Scanner på min Androidmobil, gratis och funkar riktigt bra, ja när man förstår hur man ska göra förstås. Tack Ellen för genomgången!

Varför gör sig sånt här besvär då? Jomen, visst är det fint att bevara gamla bilder, speciellt från den där tiden när man inte tog så mycket kort, numera tar man nästan för många. Och de gamla albumen står och tar sån plats i bokhyllan, snart kan jag packa ner dom i kartonger.

1 kommentar:

  1. Thanks for an interesting look at your blog site. Can you please send me an email on charlotte@blaesbjerg.com?

    SvaraRadera