lördag 4 juni 2016

Dåligt civilkurage

Jag önskar att jag vore lite modigare och vågade slå näven i bordet lite oftare.

Som i går i kön till biltvätten. All pollen i luften och alla växtsafter som droppar från träden och alla insekter man kör ihjäl gjorde en biltvätt akut. Så på en av sommarens hittills varmaste dagar blev det en tur till OKQ8 och många hade samma tanke, kön har aldrig varit längre.

Jag hade sex bilar framför mig, och det är mycket för min biltvätt. Om varje tvätt tar 10 minuter betyder det en timmes väntan, egentligen över smärtgränsen men det var ju akut. Men luften stod still bakom macken.

Då kommer nästa i kön bakom mig, en Chevrolet Silv CK 25743 från 2004, i bilregistret står den som"Lastbil". Fyra dörrar och ett hyfsat flak också, en riktigt stor sak. Drar väl minst tre liter milen och motorn dundrade riktigt rejält och det osade avgaser så att man inte kunde ha fönstret öppet i kön.

För det var så att i Cheva-lastbilen satt en spoling runt 20 och lät lastbilen gå på tomgång hela timmen jag köade. Avgasdimman låg tät så jag gick en liten runda några gånger för att kunna andas och var tacksam att jag i alla fall inte satt bakom lastbilen  kön. Men himla fegt knöt jag bara näven i fickan och försökte bara överleva gasattacken.

Men jag skulle förstås bara blivit betraktad som en sur gammal pensionär och inser jag att spolingen bara skulle skratta åt mig och be mig stoppa upp nånting på nåt bra ställe, så jag såg bara lite sur ut, det fick räcka med det. Att det är olagligt att ha bilen på tomgång en hel timme bryr sig nog inte en spoling om, men jag har hans bilnummer om Polismyndigheten läser det här och blir intresserade. Får jag vittnesskydd ställer jag upp i rätten.

Om han också tvättade bilen med motorn igång vet jag inte för då hade jag lämnat macken med nedvevade rutor och andades normalt igen.

Dag 96 i #blogg100      
 

1 kommentar:

  1. Till mitt bräckliga försvar kan jag säga att mina kamrater i kön var ju lika tuffliga dom. Fast dom var betydligt yngre än jag.

    SvaraRadera