söndag 19 juni 2016

Höger- eller vänsterhjärna

Det där är rätt intressant. Om jag förstått det rätt så i stora drag är högerhjärnor ofta kreativa och artistiska medan vänsterhjärnor är lite mer logiska och analytiska.

De flesta är nog lite "både och" men nog kan man klassa in många av sina bekanta och sig själv också som mer åt det ena eller det andra hållet. Jag brukar skylla min oordning på dåligt utvecklad vänsterhjärna, men jag har länge jobbat hårt på att utveckla vänsterhjärnan och nu har jag kommit riktigt långt, jag är på väg att bli en bättre människa!                

Problemet löst!
Nu kanske jag blev lite väl personlig här i bloggen men jag har gjort så stora framsteg så det måste basuneras ut i Mitt Sjuttital. Det var visserligen  inte så svårt att göra förbättringar, det fanns förbättringspotential på många områden om man säger så. Jag har börjat med mitt ordningssinne, som sitter i vänsterhjärnan, där har jag gjort stora framsteg. Och det var busenkelt att förbättra.

Jag letar alltid efter plånboken och nycklarna och det kan man bli nervös av, så efter en "konstruktiv diskussion" med en mig närstående som har en lite mer utvecklad vänsterhjärna så har jag numera infört en busenkel metod. Jag har en bestämd plats där jag alltid lägger min pluska och mina nycklar. Att jag inte har tänkt på det förut....! Genialt.

Jag började i förrgår och det håller fortfarande. Ja, några små missar har det varit nu under omläggningen till mitt nya system men jag har inte behövt leta efter plånboken mer än 2-3 gånger än så det här blir nog bra när vänsterhjärnan blivit uppvärmd.

Nu ska jag gå vidare med vänsterhjärnan och träna på att skjuta in stolen vid matbordet, stänga garderobsdörren etc. Sånt som vänsterhjärnor tycker är viktigt.

Vilket är bäst då, vänster eller höger? Självklart "både och", och så här mellan fyra ögon får jag väl erkänna att jag håller på 65% höger och 35% vänster. Jag har mycket kvar att träna på men jag kommer inte träna upp vänsterhjärnan hur mycket som helst. Fast det är fint att veta var plånboken ligger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar