fredag 30 oktober 2015

Sala, en riktigt intressant stad

sueciaVad har Sala gemensamt med Los Angeles, Chicago, Warszawa, Budapest m.fl.

Staden Podcast
devstaden.arkitekt.se
Margareta ramlade över en podcast om Sala som jag lyssnade på igår och fick en lite bättre känsla över vår sommarstad efter det programmet. Vi brukar ibland undra om Digerdöden slagit till när vi går där en söndagseftermiddag på sommaren, men det är lite orättvist. Sala har en intressant historia och är unik i Sverige på många sätt som herrarna i podcasten belyste och likheten med städerna ovan är just att Sala liksom de andra städerna blivit hedrad av en poddsändning i podden Staden, en podd från Sveriges Arkitekter.

Titta bara på kartan nedanför, den första staden i Sverige som är anlagd på det där sättet med raka linjer. Anlagd 1624 och ritad an holländaren John Carls. Man tänker lätt på Streets och Avenues i New York, fd New Amsterdam! Sala och New York! Ständigt dessa holländare.

plan1
Räta vinklar, och långa kvarter
Ja, det där var en egen koppling jag inte kunde låta bli, men här i podden fick jag höra orsaken till varför Sala en gång var Sveriges till ytan största stad, och fortfarande när jag var ung låg Sala på andra plats, då distanserad av Kiruna. Det unika vattensystemet som gav kraft till gruvan har vi ju glädje av i stugan så att det går att bada i ån.          

Sala, en pendlarstad mellan Uppsala, Västerås och Stockholm med stora planer att växa de närmaste 10 åren och en bra skolstad sa man och det var en massa detaljer jag inte riktigt minns så det blir allt till att lyssna på en repris av Sala-podden. Och så har jag bra många timmar framför mig att lyssna på andra intressanta städer, gärna New York och till allmän lycka finns Västerås också med!

Till herrar Dan Hallemar och Håkan Forsell får jag be om ursäkt för att jag lånade några bilder till den här bloggen, men jag har röstat på er som Sveriges bästa podd 2015 i Samhälle-klassen så det är väl förlåtet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar