måndag 12 oktober 2015

Downtown Arboga

Söndag och otroligt fint höstväder, "ska vi ta en liten tur?"


Arbogaån, mycket bredare än jag trodde.
En gång i tiden gick vägen västerut mer eller mindre genom Arboga, men vi kom att tänka på att vi har nog banne mig aldrig sett torget i Arboga. Dags nu! Av Västmanlands sju städer är det nog Arboga vi sett minst av. "Söndagslunch i Arboga", sa vi.

Jo dom har sina medeltidsdagar, då är det säkert fullt med folk där. Och säkert en massa andra arrangemang också, men med ett fritidshus blir det väl så att man lite väl ofta bara åker till stugan, aldrig att vi ens överväger en Arbogatur när stugan lockar. Vi missar en massa kul här i Västerås också när vi alltid åker till Sala på helgerna.

Men nu skulle det alltså bli Arboga där vi tänkte börja med en lunch men först tog vi en liten promenad. Folktomt, men det är det ju i alla småstäder en söndagsförmiddag på hösten. I Sala förstås och ja, i Västerås också om jag ska vara ärlig. Men matställen då? Jag som var så hungrig.
Ågården - fint på sommaren!

Några pizzerior.. Nja. Kebab? Thai? Nej tack. En grekisk såg trevlig ut på håll men var abonnerad. Stadskällaren var inte öppen på söndagar men så hittade vi Restaurang Ågården med menyn ute efter vägen. Biff med lök tänkte jag mig och Margareta valde något annat. Oj vad det kurrade och restaurangen ligger rätt fint längs vattnet där man får leta sig in på gården bland några gamla hus, men ajaj- det var söndagsstängt där också!

Fin promenad och vi hade gärna velat se lite mer av Arboga, men hungern tog överhand, det blev en charmlös pannbiff på Dinners längs med E18 utanför stan där det var knökfullt med matgäster, men så här är det ju nu när vi folk har bråttom på vägarna, matstället inne i stan kan förstås inte hålla öppet på söndagar för några sporadiska stadsflanerare. Det kan man ju tycka är trist, men det är allt bara att acceptera.

Vi knaprade på våra lite väl hårt stekta pannbiffar och undrade varför Dinners i Ekolsund var tvungna att stänga. Där åt vi ofta en matbit på väg till eller hem från Stockholm och alltid mycket folk. Där tyckte jag det var rätt prisvärt att käka lite så där i all hast när man är på väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar