onsdag 29 augusti 2018

Röstat och klart! Hur ska det gå?

Lite rebellisk gick jag till röstlokalen på Stadsbiblioteket igår. För första gång röstade jag i kortbyxor och T-shirt. Nog var det mer stil förr när slips och nystruken skjorta var obligatoriskt i röstlokalen.

Träffade som vanligt några andra förtidsröstande bekanta och som vanligt körde vi det där skämtet att det är bra att vara ute i tid om man skulle trilla av pinn innan valdagen. Det kommer väl inte att hända men hur blir det med valresultatet?

Väljarna är så rörliga numera så det kan väl hända saker in i det sista, men så här nån vecka innan verkar det peka åt nåt sånt här:

Ja nu kommer det nya mätningar varje dag, men ungefär så här har det låtit:

S 24-26% - katastrofval,
SD 19-23% -katastrof det också men en otrolig ökning för SD,
M 18-20% - dåligt
V   8-11% - dom blir glada
C   8-10% - ganska glada
Mp  5- 7%  - rätt glada dom också
L     5-6% . - mediokert
KD 3-5% - får dom över 4 blir dom glada. Stödröster från M som vanligt?

En vecka kvar, men nu ska jag sätta ut hakan och tippa hur det kommer att bli till slut:

S ökar nog lite sista veckan efter sitt senaste förslag om föräldraledighet, och SD, C och Mp hamnar nog i överkant av min prognos, kanske KD också men de övriga hamnar i mitten eller underkant på prognosen. Det är bara min känsla

S-förslaget om mera ledigt för barnfamiljer är säkert välkommet för dom familjerna men "i min ålder" är det annat jag skulle vilja prioritera.  Men jag brukar ställa upp när dagis är stängt, kanske ersättningen kan fördelas vidare? Annars tänker jag naturligtvis mer på pensionärsskatten, äldrevård och sånt.

Men tärningen är kastad - valkuvertet är igenklistrat och nu avvaktar jag valresultatet! Få se om det det blir stora överraskningar från prognoserna.             

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar