söndag 5 augusti 2018

Sommar i stugan

Jag läste en artikel idag om stan och landet. Fördelar och nackdelar. Bra exempel men nu hittar jag den inte, men jag kände igen mig i mycket.

Det klassiska är ju att stadsbor, ju större stad desto mer påtagligt, har en nedvärderande attityd mot lantisar men ändå vill dom gärna vill ha en liten stuga på landet, en fot i myllan.

Almungeungarna
Vi har som vanligt bott på Stentorpet i Sala hela sommaren så vi är väl mest lantisar kan jag tänka. Kanske nån gång att det kännas att man vill ta en liten tur och se hur världen ser ut bakom kurvan där bort i backen, men det här livet byter jag ändå inte gärna bort mot jobbiga flygresor eller bilresor i stressig trafik på semesterresor runt om i världen. Ja, vi är ju sådär omoderna också så vi tänker att vi kan väl hjälpa till att hålla klimatet i schack genom att låta bli att resa så mycket. De flesta av våra vänner tävlar i vem som flyger mest och oftast.

Just i de här dagarna längtar man inte till Portugal, där ligger temperaturen runt 50 grader och skogsbränder härjar, i Sverige har vi haft långa perioder med runt 35 och rekordmånga bränder. Japan har haft många dödsfall i hettan, Kanada också. Naturliga vädervariationer? En meteorolog skrev att vädret är dopat i år, det är som att hoppa 3 meter i höjdhopp, vi borde oroa oss mer skrev han. Läge för krigsrubriker!

Vår Astrakan ger rekordskörd   
Det här borde väl komma upp i valdebatten som en superhet SUPERHET fråga, vilka partier vill vara med i den debatten? Inte SD i alla fall. "Varmaste vädret på 250 år" tog några SD:are som bevis på att det minsann var varmt förr också, nä inte behöver man oroa sig. Och Alliansen har väl lovat att ta bort flygskatten har jag för mig så jag tror det laget satsar lite mindre på klimatet än det röda laget.



Alla oroar sig alltså inte för klimatet och i stugan kan man alltid sitta i skuggan eller svalka sig i ån om det blir för jobbigt. Men ytterligheterna i vädret blir allt ytterligheta, det är väl lite oroande. Hur blir vädret i vinter, sånt funderar jag på. Buskallt eller håller värmen i sig över vintern? Med ytterlighetsvädret numera blir det nog ytterlighetskallt. Fimbulvinter. Då övervintrar vi hemma i stan.

En bra sak med en sommar i stugan är att man inte gör av med så mycket pengar. En glass borta vid campingen bara, annars är det inte så mycket som frestar här. Och lite skenheligt har vi bokat en flygresa vi också till hösten, men en resa om året kanske är OK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar