lördag 25 augusti 2018

Dagens spaning: 600.000-klubben.

Spanarna i P1 höststartade igår och jag startar min spaningssäsong idag. Tre exempel och en slutledning. Jag har spanat in 600.000 som har en speciell betydelse för mig. Tre exempel:

Det finns 600.000 körsångare i Sverige, och jag är en av dom. Dessutom, utan mig hade det bara varit 599.999 så jag är dessutom en betydelsefull körsångare.

Björnöns brantaste backe
Det finns 600.000 fritidshus varav jag har ett. Delat med Margareta visserligen men ändå. Småaktiga räknenissar kan kanske anmärka att den rätta siffran bara är 575.000 men då ska du veta att jag räknat i ett antal svartbyggen så jag har torrt på fötterna.
 
Och idag på motionsrundan sprang jag 600.000 centimeter. Här är mina tre exempel, jag är förföljd av talet 600.000.

Googlar man på 600.000 ser man att det är det högsta beloppet man får låna med Bankid utan säkerhet. Det är inte aktuellt för dagen, men kan ju vara intressant ändå att veta.

Dagens 600.000 centimeter i joggingspåret var egentligen tänkta att bara bli 500.000, men min lata kropp är inte van längre att springa, magen reagerade. Så det blev att antal avstickare ut i terrängen när magen blir orolig av allt skumpande. Seriöst borde en joggingrunda vara det första en läkare ordinerar till patienter som har en krånglande mage.

Och seriöst är jag imponerad på mig själv i joggingspåret. Backiga spåret på Björnön och jag gick inte en meter! I den brantaste backen susade en tjej förbi och utan att tappa fart fick jag upp mobilen och fick en suddig bild på henne längst uppe på krönet samtidigt som jag höll undan för ett ungt par som flåsade mig i nacken. Imponerande, men just det kanske inte hade med dagens spaning att göra men ändå.

600.000 på lönekontot kan jag inte skryta med och inte heller 600.000 inlägg på mina bloggar, men dyker jag på något mer exempel återkommer jag och vill någon vara med i 600.000-klubben så går det bra.

Men slutledning då? Jo 600.000 är ett rätt bra tal helt enkelt. Tex 600.000 sekunder delat med 60 sekunder blir 10.000 minuter, det är sånt vi funderar på vi medlemmar i 600.000-klubben, så välkommen med din ansökan. Vi finns snart på Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar