onsdag 20 maj 2020

Dag 65 - Nostalgifrossa

En hittills okänd bieffekt av Social Distans verkar vara en dramatisk ökning av nostalgi på Facebook.

Nu är ju själva idén med FB-grupperna "Du vet att du är från ....."  just nostalgi, men nog har febern stigit rejält åtminstone i mina grupper, både Västerås-gruppen och Sala-gruppen. Och det är säkert likadant i alla andra liknande grupper och varenda avkrok i Sverige har väl en sån där "Du vet"-grupp med nostalgifrossa. 

Fröken Lundeheim var omtyckt
Gamla gruppbilder trendar i Västerås och härom dagen såg jag en bild på mig som sexåring på barnträdgården.

På bilden från 1950 kände jag lätt igen 6-7 stycken och det roliga är ju om det blir nån annan som också känner igen sig så man kan surra en stund digitalt. Sån tur hade jag inte den här gången men några blev klasskamrater senare och någon har jag stött på av och till på stan, men ingen jag har kontakt med längre.




Gamla Skarpskyttebron


I går kväll hittade jag sen bilden på gamla Skarpskyttebron i FB-gruppen. Min gamla bro hade jag inte sett på bild tidigare, men såg den verkligen så där skruttig ut? Jag gick över den varje dag till och från skolan under hela skoltiden och den revs inte förrän  några år efter min skoltid, 66-67 kanske, för att ersättas av Nya Skarpskyttebron.

Gustavsgatan 13
Det var ett uppmärksammat inslag där många kände igen sig och där blev det en hel del digitalt surrande. Min gamle chef hade några synpunkter och storasystern till en barndomskompis hörde av sig. Ett av de inslag i Västerås-gruppen som fått störst uppmärksamhet.

Nostalgin fortsatte under kvällen med bilden på vårt hus i Stallhagen och nostalgifrossan har fortsatt i dag också med fler gamla bilder i all oändlighet. Vi har ju tid att bläddra bland gamla bilder nu och dela med oss på Facebook.

Nostalgifeber har inte Anders Tegnell pratat om! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar