söndag 10 maj 2020

Dag 55 - En observation om digital kommunikation

Olov Jons Damm, men idag regnade det i Sala.
We'll be back när det blir fint igen  
Söndag - hemma i lägenheten några dar för veckotvätten som nu mer blivit 14-dagarstvätt. Och så kan jag stå i fönstret och räkna bilar ibland om jag har långsamt, på byvägen i stugan är det inte samma trafik. "Mycket tyder på att alla kommer förr eller senare kommer att drabbas av viruset" läser jag i dag på Aftonbladet. Jag också alltså! När då? Hur ska man egentligen bete sig? Hur sjuk kommer just jag att bli?   

I pre-corona-tiden pratade jag varje vecka med säkert över 100 personer. De flesta kanske bara fick ett "Hej" och ibland ett "Hur är läget?". Andra lite mer över en kopp kaffe eller "den nakna sanningen" i bastun. På körträningen, grannen ute på gården och nån bekant i affären. Muntlig kommunikation.

Nu är den muntliga kommunikationen rätt mager och den digitala kommunikationen som kommer mig till del är förvånansvärt mager den också. Jag hittar t.ex. väldigt få av mina bastubröder i mina digitala kanaler; vad gör dom nu? Hur mår dom? Drar runt på stan och skiter i FHM eller sitter dom nervöst nere i källaren och häckar och bevakar sin personliga integritet? Vilka TV-serier följer dom? Kollade dom reprisen av VM-94 på SVT? Dom är ju fotbollsfreaks allihopa. Kunde vara kul att surra lite digitalt.   

Såklart har alla rätt att vara anonyma, och dagens observation i dag 55 av Social Distans under Corona, visar att de flesta av mina vänner inte är så mycket för digital kommunikation. Alla dom som i pre-corona-tiden var så verbala och kunde berätta halsbrytande historier i all oändlighet och kunde kommentera vad som helst i politiken, dom har visat sig väldigt obekväma med att kommunicera digitalt. Det är som det är, och det har inte jag nåt med att göra. 

Annars är det ju läge nu i den sociala distansen att vara lite öppen digitalt tycker jag, åtminstone bjuda på en kort kommentar på Facebook.

Tycker en oförbätterlig förespråkare av digital kommunikation Och som vanligt blev det här inlägget för långt, men ring så tar jag det muntligt!. 
        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar