fredag 28 september 2018

Slit och släng och Klimatkontot

Jag körde klimattestet på Klimatkontot.se i dag.  Helt OK tror jag. I alla fall nästan.

Avancerad inkoppling
Men jag fick några anmärkningar. Jag flyger 5-6 timmar per år skrev jag, men det var lite mycket tyckte man. 5-6 timmar.... Kör bilen 13-1400 mil på bensin, det var också i överkant, borde ha elbil! Men maten fick jag godkänt på, möjligen kanske jag borde ta ett par köttbullar mindre nästa gång. Nån grad kallare i lägenheten var ett annat förslag. Men jag är rätt nöjd med min klimatpåverkan som i alla fall ligger i underkant för oss svenskar  såg jag i en tabell.

Ska jag radikalt minska hur många ton jag producerar får jag nog leva ett helt annat liv och avstå tom från årets enda flygresa... Men med svenska mått mätt skäms jag alltså inte så mycket.

"Slit o släng" sa man en gång, det är ju sällsynt dumt. Så jag lagar gärna så länge det går. Med tape, lim etc. Eller med ett par böcker som tex det jag använder till vår TV så att den ska fungera. För att det inte ska bli glapp i kontakten har jag ett par böcker som håller kabeln på plats. Lite dumsnålt kanske och det har väl inte direkt med pengar att göra, vad kostar en ny TV? Vi har inte plats för mer än en 40 tummare och en sån är ju inte så dyr, 4-5000 kanske? Men min konstruktion fungerar rätt bra och ger pluspoäng hos Klimatkontot.

Är det kanske lite osolidariskt mot ekonomin i samhället att vara en så här dålig konsument? Jag är lite kluven och kollar reklamen om Tv-apparater  från El-Giganten och Media Markt ibland. Och jag behöver ju inte tala om allt jag gör för Klimatkontot.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar