fredag 7 september 2018

Diskretion hederssak.

"Vad har du för kilometertid på joggingrundan?" frågande Calle häromdan men jag krånglade mig ur frågan utan att svara. I klass med att  fråga efter kvinnors ålder och vikt sa jag.

Men nej, så känsligt är det förstås inte, inte ens för en avdankad marathonlöpare som försöker sig på en comeback, och fast det är oviktigt så får jag skylla mig själv. Jag skrev ju själv om mina närmaste mål häromdan och där kan man lätt räkna ut att ett delmål under september är att komma ner på 8 min/km för att när vintern är slut klara 7 min/km. Meningslösa mål men jag har ju själv skrivit så.

Idag på en knapp mil klarade jag 8:41 så jag är på rätt väg i alla fall. Men meningslösa mål - att öht orka springa en mil är viktigare.

Men vi killar - män - gubbar är hopplösa, vi ska alltid jämföra oss och visa att vi är bäst. Minns killen som frågade om en marathontid en gång, 4.19 sa jag och han bara garvade, "det hade jag den där gången jag skadade mig och gick sista milen"  sa han - "du ska inte tro att du är nåt!" betydde det.

Gråsosse
Val på söndag, där är det normalt viktigare med diskretion, men inte för mig - jag gör som mina kamrater Henrik Schyffert och Leif GW Persson och är offentlig hur jag röstar. Henrik, GW och jag har inga problem med att heja på Stefan Löfven. Och jag av samma anledning som herrar Leif o Henrik.

Men valhemligheten är förstås viktig och jag är rätt ointresserad av andras partival. Mer än om någon säger sig stödja Sverigedemokraterna, dom skulle jag vilja klämma på pulsen ordentligt.

"Mitt" parti gör antagligen ett katastrofval i år, men jag hoppas att det är för tidigt än att räkna bort sossarna ut svensk partipolitik även om det blåser högervindar nu och främlingsfientliga partier är på frammarsch.

Och räkna inte bort hr Widmark från löparbanorna än även om kilometertiderna inte matchar tiderna från de fornstora dagarna. Men "lite under 8 minuter" tror jag jag kommer att hamna på med rätt matchning av min träningscoach. 7 minuter kanske blir för tufft...
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar