lördag 22 september 2018

En dag i Stockholm

Rätt skönt att strosa omkring i Stockholm "utan varken mening eller mål" som det heter i en låt.
Vilken?

Snygga spårvagnar och skumt - det ser ju folktomt ut!
Hur som helst så gjorde jag det häromdan och insåg att det var länge sen. En massa nya hus var på gång och utanför Åhléns var biltrafiken borta. Blir Stockholm City nånsin färdigt? Jag rör mig oftast bara där i själva city, Gamla Stan och möjligen över en bit på Söder, och en himla massa människor är det överallt. Fint med alla muséer i Stockholm. Moderna och Medeltidsmuséet fick det bli, men jag gillar mest att trava runt och vila benen ibland på nåt café. Började med en kaffe på Strömkajen utanför Grand för att titta på båttrafiken och andra turister.

För jag får väl kalla mig turist jag också. Kaffe och bulle för 77 kronor på Strömkajen är lite turistigt men helt OK i den miljön och jag unnar mig så sällan en sån här strosardag och vädret var perfekt.

Rätt folktomt här också - på Konserthustappan.
Då är det värre med lunch i centrum. Nu behöver man ju inte äta just 12-13, men även en strosare kan bli hungrig men det var tjyvtjockt överallt. Jag tittade in i säkert 10 ställen, populära förstås och inget för mig. Det är säker så att det är OK för "folk i farten" med trängseln och ljudnivån och jag hade gott kunnat vänta nån timme för att det skulle lugna ner sig men jag tog mig i stället lite vid sidan om där lunchen inte kostade mycket mer än Strömkajs-bullen. Inte för att jag var snål, men så blev det och det var rätt tyst i restaurangen.

Det får väl bli en strosardag till snart, jag hänger inte med i allt nytt som händer. Jag gjorde tom nåt fel med Access-kortet på pendeln så jag blev tillrättavisad både på väg till och från stan så jag får väl göra en sån här tur lite oftare. Som träning.

Vill ju inte att folk ska skaka på huvet och muttra om bönder i stan!

1 kommentar: