onsdag 26 september 2018

Äpplen i överflöd

Vilken höst! Äppelträden i hela Sverige har fått fnatt och ger hur mycket frukt som helst.

Vi har fyllda kassar på balkongen och äter så mycket vi orkar. Och fyller frysen med mos. Det får bli mycket gröt och pannkaka i höst med all det här moset.

Vi pratade lite om äpplen i bastun idag. "Jodå, jag äter gärna äpplen, tar ett skalat äpple varje kväll vid TV:n." Vad är det för frökenaktig stil! En annan åt inte så mycket äpplen "för det är ju bara socker". Så lite folk vet, tragiskt. By the way: jag åt äppelkräm som efterrätt idag.

Då kom jag att tänka på Äppelkriget, Svenska Ords fina film om Änglamarken. Längesen jag såg filmen och hittade den på Cmore. Jag får väl kosta på mig ett gratis, prova-på-abonnemang hos C-more och se den. En fin film med miljöaspekter som ju är högaktuellt för jämnan.

Inte minst intressant har jag för mig att slutet av filmen är, när Evert Taube sjunger sin "Änglamark" och hela ensemblen dansar mer eller mindre nakna i äppellunden som dom räddat från den girige tyske miljonärens skumma planer att göra nöjesfält av hela konkarongen.

Här är en liten aptitretare från Youtube sen ska jag kolla hela filmen och käka lite äpplen!




1 kommentar:

  1. Minnet svek! Äppelkriget slutade inte som jag mindes från 70-talet. Men nästan, Evert Taube och alla andra sjöng "Calle Schewen". Slutet jag tänkte på var ur Mannen som slutade röka. Den ska jag se i kväll.

    SvaraRadera